Tentamensresultat i förening med personuppgifter

Hej!

Jag har en fråga angående om universitetet får ge ut en hel kurs tentamensresultat till samtliga kursdeltagare?

Jag läste precis franska grundkurs som består av 4 kurser där betyget grundas på tentamensresultatet i slutet av terminen.

När tentorna i två av dessa kurser var rättade fick alla i kursen ett mail med en bifogad lista på allas resultat på tentan. Resultaten stod under ens personnummer. I mailet påstod läraren att här är era anonyma resultat, se under ert personnummer så hittar ni ert resultat. Med dagens teknik är det dock inte så svårt att ta reda på vems personnummer det är och därmed också kunna se de andras tentaresultat.

Jag är med på att studieresultat i ladok är offentliga handlingar och att vem som helst kan begära ut dem. Men här har ingen begärt att få ut de andras studieresultat. Får universitetet verkligen göra såhär?

Mvh

Louise

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Samtycke

Det är vanligt för universitet att publicera tentamensresultat på det här sättet i dag. För att publicera ens resultat i förening med ens personnummer fordras samtycke till detta, 10 § personuppgiftslagen (1998:204). Av den anledningen brukar universitet publicera ett skrivningsnummer i förening med exempelvis ens fyra sista siffror i personnumret. På så sätt kan du identifiera dig själv samtidigt som ingen annan har tillräcklig information för att koppla ett resultat till en person.

Avslutande råd

Jag rekommenderar att du tänker efter om du vid något tillfälle har samtyckt till en sådan behandling. Du kan ha samtyckt till det i förening med en tentamensskrivning eller liknande utan att ha tänkt på det. Om du är av uppfattningen att du inte har gjort det och upplever att du har skadats eller kränkts av universitets agerande, kan du framställa en skadeståndstalan, 48 § personuppgiftslagen. Du måste då bevisa att universitets agerande faktiskt har orsakat dig skada eller kränkning.

Nedan hittar du lagen som jag har hänvisat till i mitt svar.

Personuppgiftslagen.

Hör gärna av dig om du har fler frågor.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare