Testamente och full äganderätt

Om jag har förstått rätt så innebär fri förfoganderätt att man i princip får göra vad man vill med ett arv, förutom att testamentera bort det. Finns det möjlighet att kringgå detta så att efterlevande maken även har rätt att testamentera till vem den vill?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Genom att upprätta ett så kallat inbördes testamente kan makarna förordna om kvarlåtenskap till förmån för varandra. I detta kan man antingen förordna om att makarna ska ärva varandra med fri förfoganderätt eller med fulläganderätt. Att ärva någon med fri förfoganderätt innebär att den efterlevande fritt får förfoga över egendomen under sin livstid med den begränsningen att efterlevande inte genom testamente eller förmånstagarförordnande får förordna över egendomen, utan ska följa det inbördes testamentet som upprättats eller så ska kvarlåtenskapen fördelas enligt lag. Att testamentera egendomen med full äganderätt  innebär att den efterlevande kan fördela kvarlåtenskapen som denne vill vid sitt frånhälle, dvs. den efterlevande kan även testamentera bort egendomen.

Genom ett testamente kan alltså den som upprättar testamentet (testatorn) ensidigt sätta den legala arvsordningen åt sidan. Kvarlåtenskapen kommer då att fördelas enligt testators vilja. Det finns dock vissa begränsningar av testators rätt att genom testamente förordna över kvarlåtenskapen. Testatorns bröstarvingar (barn, barnbarn osv.) är nämligen alltid berättigade till laglott. Med laglott menas hälften av den arvslott som skulle ha tillfallit bröstarvingen om testamentet inte hade upprättats, 7 kap 1 § ÄB https://lagen.nu/1958:637#K7P1S1.

Laglotten utfaller dock inte automatiskt utan den bröstarvinge som vill ha ut sin laglott måste begära jämkning av testamentet enligt 7 kap 3 § ÄB https://lagen.nu/1958:637#K7P3S1. Jämkningen av testamentet måste dock begäras inom sex månader från det att bröstarvingen blev delgiven testamentet, detta enligt 7 kap 3 § 3 st ÄB. Utebliven jämkning av testamentet medför att bröstarvingen förlorar sin rätt till laglott.

Det vill säga, det går att testamentera egendom med full äganderätt och då kan alltså den efterlevande även testamentera bort egendomen. Dock har som ovan redovisats bröstarvingar alltid rätt att få ut sin laglott.

Hoppas detta var till någon hjälp.

Vänligen,

Emelie PiironenRådgivare