Testamente om utnyttjanderätt av bostad

Hej, Har man skrivit på ett testamente angående utnyttjanderätt för en bostad i Spanien skulle den gälla också för en bostad i Sverige?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till testamente så är det viktigt att man utgår ifrån vad som står i testamentet skriftligen och vidare vad den som upprättar testamentet vill uppnå med sitt testamente. Det innebär att för nyttjanderätten ska gälla även bostaden i Sverige så ska det framgå tydligt av testamentet eller att arvlåtaren ville det. Om den som upprättat testamentet är vid liv så rekommenderar jag att du frågar denne om förtydligande eller ber denne om att förtydliga sitt testamente för att undvika framtida diskussioner gällande nyttjanderätten.

I annat fall går det även att fråga personerna som var närvarande vid upprättandet av testamentet då i regel ska ett testamente upprättas skriftligen och bevittnas av två personer.

Jag hoppas dock att du fick svar på din fråga. Behöver du ytterligare hjälp, kontakta oss på info@lawline.se.

Vänliga hälsningar,

Alexander NejatiRådgivare