Testamentera till en utländsk person

Hej! Har en fråga om testamente, då jag vill testamentera till en utländsk person. Jag har inga barn, är inte gift. Har två syskon som fortfarande är i livet men som kanske inte är det när jag dör. Jag vill testamentera till min systers två barn och till en utländsk person som är barn till min sambo som avlidit. Min sambo var Filippinsk medborgare och hade Svenskt uppehållstillstånd men avled kort efter att hon kom till Sverige. Det jag undra över är om några särskilda regler, rekommendationer, etc gäller för att testamentera till min sambos son. Han är Filippinsk medborgare och bor i Filippinerna. Undrar även hur han ska anges i testamentet då han inte har personnummer. Jag har en kopia på hans Birth Certificate, kan jag hänvisa till det? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du kommer till Lawline med din fråga!

Lagrum:

Din fråga gäller upprättande av testamente. Detta regleras i Ärvdabalken (1958:637) (ÄB).

Formkrav av testamente:

För att ett testamente ska vara rättsligt giltigt krävs det att några formkrav är uppfyllda. Dessa stadgas i 10:1 ÄB och kräver att testamente:

  • Är skriftlig
  • Är underskrivet av testatorn
  • Är bevittnat och styrkt av två vittnen (vem som helst kan inte bevittna testamente (se 10:4 ÄB))

Det finns alltså inget krav på att testamentstagare ska vara svenska medborgare. Du kan testamentera till vem som helst världen runt. Det finns heller inget krav att du ska skriva ner något personnummer. Det är dock viktigt att testamentstagare kan identifieras, vilket är varför man rekommenderar att skriva ner personnummer. Därför är all information som hjälper till att identifiera din sambos son bra att nedteckna/etablera,

Jag kan dock rekommendera att undersöka arvsrätten i Filippinerna, då deras lagstiftning gäller när han tar emot arv. Vill du ha hjälp kan du boka en tid med en jurist hos oss här!

Jag hoppas du har fått svar på din fråga. Har du flera frågor är du mer än välkommen att vända dig till Lawline igen!

Mvh

Lawline RådgivareRådgivare