Testamentera till förmån för partner efter giftermål

Kan min fru testamentera hennes hus till mig vid hennes bortgång. Hon har tre särkullbarn och vi har ett barn gemensamt.

Vi har skrivit ett registerat dokument när vi gifte oss(för 20 år sedan) som säger att huset är hennes egendom.

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till Lawline med din fråga!

Utgångspunkten i svensk lag är att ens barn har en stark rätt till arv. När man är gift finns dock ingenting som stadgar att man trots detta inte har möjlighet att testamentera till förmån för sin make/maka. Det viktiga att skilja på är istället om man vill testamentera med full äganderätt eller fri förfoganderätt. Faktumet att huset utgör enskild egendom påverkar inte möjligheterna att testamentera.

Full äganderätt

Skulle din fru välja att testamentera huset med full äganderätt kan särkullbarnen ta ut sin laglott omedelbart genom att begära jämkning enligt 7 kap. 3§ Ärvdabalken. Laglotten består i sin tur av halva arvslotten, i enlighet med 7:1 ÄB. Detta innebär att du är helt fri att göra vad du vill med huset efter att laglotterna är utgivna och att särkullbarnen har fått ut den del de har rätt till. Er gemensamma bröstarvinge får i sin tur efterarvsrätt till sin laglott genom att påkalla jämkning.

Fri förfoganderätt

Önskar din fru istället att testamentera med fri förfoganderätt gäller andra regler. Särkullbarnen kan fortfarande få ut sin laglott direkt genom att begära jämkning, däremot får de även rätt till ett efterarv gällande resterande del. Ett efterarv är att ses som att man har en rätt till egendom som inte väcks förrän efterlevande make/maka avlidit och som då tas från dennes kvarlåtenskap. Ert gemensamma barn får efterarvsrätt till såväl laglott som resterande arvslott genom att påkalla jämkning.

Efterarv

Efterarvskvoten beräknas utifrån hur stor del det arv man senare har rätt till utgör av den totala del som den efterlevande får. Ett räkneexempel lyder: Om din fru har 800 tkr vid sin bortgång och även du har denna summa så uppgår er totala förmögenhet till 1.6 miljoner kr. Varje barn har en laglott efter din fru som blir 100 tkr (800tkr/4)/2. Om ett barn endast har efterarvsrätt till sin laglott uppgår rätten till 1/16 av den summa som du har vid din bortgång. Har man efterarvsrätt till hela arvslotten ska man ha ut 2/16 istället.

Observera även att man enligt 3:2 1st ÄB inte har någon möjlighet att testamentera bort egendom som man innehar med fri förfoganderätt. Detta hinder föreligger inte om man har övertagit egendom med full äganderätt.

Slutsats

Det föreligger inga hinder för din maka att testamentera huset till dig, däremot påverkar sättet hon gör det på era gemensamma barns samt hennes särkullsbarns rätt till arv. Observera även att det krävs att hon har tillräckligt stor kvarlåtenskap vid bodelningen för att de laglotter som särkullbarnen har omedelbar rätt till ska kunna ges ut.

Jag hoppas det var svar på din fråga!

Vänligen,

Alex HallströmRådgivare