Testamentsfrihet

Hej, min fru och jag har inga gemensamma barn. Hon har dock två barn sedan tidigare och jag har också två barn sedan tidigare förhållande. Kan jag testamentera min bostadsrätt Endast till mina egna barn? Det finns redan ett registrerat äktenskapsförord som visar att min bostadsrätt ägs endast av mig.

Tack så mycket på förhand.

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Till att börja med är svaret på din fråga ja, du kan testamentera din bostadsrätt endast till dina egna barn.

Som utgångspunkt följer arv den så kallade legala arvsordningen i ärvdabalken i den mån inte annat följer av ett testamente (se 2 kap. ÄB). I denna arvsordning finns visserligen varken särkullbarn, det vill säga din frus barn, eller efterlevande make, men det skadar givetvis inte att upprätta ett testamente och ordna din egendom på så vis du önskar, exempelvis på det sätt du beskriver i din fråga.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Adam FymanRådgivare