FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt07/05/2020

Tidigare hyresgäst står fortfarande folkbokförd på min adress

Hej! Jag hade en hyresgäst som flyttade till okänd adress den 7/1 2020. På nätet står han fortfarande kvar som boende på min adress. Det känns inte bra. Vad skall/kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Att inte anmäla sin flytt är olagligt (25 och 42 § Folkbokföringslagen).

Det du kan göra i denna situation är att meddela Skatteverket om att en person som inte bor hos dig är folkbokförd på din adress. Skatteverket utreder då om det är något som behöver ändras i folkbokföringen.

När du vänder dig till Skatteverket vill de gärna ha reda på följande:

den adress det gäller (dit breven skickas, det vill säga din adress)personens personnummer (eller födelsedag och helst födelseår)personens namn (så fullständigt som möjligt)personens nya adress (om du känner till den)telefonnummer till personenmejladress till personennågot annat du känner till om personen, till exempel om hen har flyttat utomlands, hen studerar eller vilken arbetsgivare hen har.

När du kontaktar Skatteverket behöver du inte lämna ditt namn eller dina kontaktuppgifter om du inte vill, men det underlättar för Skatteverket om du gör det. Skatteverket kan behöva kontakta dig och ställa följdfrågor om de uppgifter du lämnat.

Du meddelar Skatteverket enklast genom deras tjänst Tipsa om misstänkt fusk. Du kan även ringa Skatteupplysningen på telefonnummer 0771-567 567.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Har du fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på nytt!

Vänliga hälsningar

Ida TylhammarRådgivare