Tidsfrist för väckande av talan vid tvist om uppsägning

Jag har en bekant som beräknas bli uppsagt från sin anställning och som inte är fackligt organiserad. Vad jag förstår så måste man då väcka talan i Tingsrätten och inte i Arbetsdomstolen då personen är oorganiserad. Vilken tidsfrist har man på sig att väcka talan i en sådan arbetsrättstvist?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det är korrekt att en arbetstagare som inte är medlem i eller har stöd av en facklig organisation ska väcka talan i tingsrätten istället för Arbetsdomstolen. Preskriptionsreglerna hittar du i 40-42 §§ lagen om anställningsskydd (https://lagen.nu/1982:80#R15).

En arbetstagare som vill ogiltigförklara en uppsägning ska enligt 40 § underrätta arbetsgivaren om detta senast två veckor efter det att uppsägningen meddelats. Tidsfristen kan komma att uppgå till en månad om arbetsgivaren i uppsägningsbeskedet inte angett arbetstagarens möjlighet till ogiltighetstalan.

Det finns inga formkrav på underrättelsen till arbetsgivaren, men då arbetstagaren har bevisbördan för att underrättelse skett, rekommenderas att meddelandet formuleras på ett tydligt sätt och sker skriftligen.

Talan i tingsrätten måste väckas antingen inom två veckor efter att förhandling med arbetsgivaren gällande tvistefrågan avslutats eller, om sådan förhandling inte förts, inom två veckor efter det att tidsfristen för underrättelse gått ut.

Märk väl att om underrättelse till arbetsgivaren eller väckande av talan inte sker inom de angivna tidsfristerna, förlorar parten sin talan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare