Till vem kan man testamentera egendom?

Testamentesfråga: Jag har inga bröstarvingar. Jag har tre halvsyskon i livet ( på min avlidna fars sida) Min mor är avliden. Kan jag : Välja att ge bort hela min kvarlåtenskap till en man som varit som min pappa under hela min uppväxt alt. ge den till denne mans biologiska barn om han själv är avliden? Jag vill inte ge mina halvsyskon någonting av min kvarlåtenskap ej heller till någon på min fars eller mors sida släkten. Ytterligare en fråga: Kan man ge en helbror och/eller dennes barn/barnbarn som blivit bortadopterad sin kvarlåtenskap där man inte vill att halvsyskon skall få någon del av kvarlåtenskapen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar framför allt ärvdabalkens (ÄB) regler om arv och testamente. Jag utgår från att du inte är gift eftersom du inte nämner det.

Som utgångspunkt fördelas arvet efter en avliden enligt den s.k. legala arvsordningen, om inte den avlidne har gett något annat besked genom ett giltigt testamente. Friheten att bestämma över sin egendom genom testamente är en stark princip, och innebär vid testamentestolkning att den avlidnes vilja ska respekteras i största möjliga mån (11 kap. 1 § ÄB). Utöver att ett testamentsförordnande inte får kränka bröstarvingars rätt till laglott eller en makes anspråk på basbelopp så finns relativt få begränsningar av den s.k. testationsfriheten (friheten att förfoga över sin egendom genom testamente på det sätt man finner lämpligt).

Den första frågan

Mot bakgrund av vad som sagts ovan kan konstateras att det är fullt möjligt för dig att testamentera bort din kvarlåtenskap till den man som du betraktar som en fadersgestalt. Som utgångspunkt kommer han att få din kvarlåtenskap med full äganderätt, och hans barn kommer således att ärva denna kvarlåtenskap efter honom (2 kap. 1 § ÄB). Om mannen emellertid är avliden före dig, eller om han avlider innan testamentet hinner verkställas, finns en möjlighet att dina närmaste släktingar kommer ärva ”hans” andel om du inte anger något annat i ditt testamente (jfr. 11 kap. 6 § ÄB). Det är därför viktigt att du tydligt anger vad du vill ska hända i stället i en sådan situation. Observera dock att det i princip inte är möjligt att testamentera egendom till någon som inte är född (eller avlad och sedermera född vid liv) vid tidpunkten för din död (9 kap. 2 § ÄB).

Den andra frågan

På grund av testationsfriheten är det fullt möjligt att testamentera egendom till såväl ditt helsyskon som dennes avkomlingar.

Slutsats

Sammanfattningsvis är det möjligt att göra de testamentsförordnanden som du nämner. Var noggrann med att iaktta de formkrav som måste vara uppfyllda för att ett testamente ska vara giltigt. För att undvika eventuella framtida tolkningssvårigheter och tvister som kan uppkomma med anledning av detta är det också viktigt att utforma sitt testamente på ett sätt som på tydligaste sätt ger uttryck för den sista viljan.

Om du vill ha hjälp av en jurist med att upprätta ett testamente, så är detta en tjänst som Lawline erbjuder till fast pris.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Markus SjöberghRådgivare