Tillämpning av bestämmelse om uppsägningstid på avtal som ingåtts för 1997 och sedan förnyats.

Hej! Företaget jag jobbar för har gått i konkurs. Hur många månader LAS är jag berättigad till. Jag är 36 år & blev anställd 1995. Efter det har jag legat i Lumpen 10 månader under 1998. Sedan har vi även bytt ägare 2ggr. Mitt senaste anställningsavtal är från november 2006 från dagens arbetsgivare som nu har gått i konkurs. Vad gäller för mig den gamla LAS lagen innan 1997 eller dagen LAS lag! Tacksam för snabbt svar. Mvh Johan

Lawline svarar

Hej,

Men "månader LAS" antar jag att du menar hur många månaders uppsägningstid som du har rätt till enligt Lagen om AnställningsSkydd (LAS). Lagen hittar du https://lagen.nu/1982:80. 11 § i lagen reglerar hur mycket uppsägningstid man har rätt till.

Enligt övergångsbestämmelserna i Lag (1996:1424) om ändring i lagen (1982:80) om anställningsskydd, skall 11 § i dess äldre lydelse, från innan 1997, tillämpas på anställningsavtal som ingicks innan 1 Januari 1997.

Om det är så att ditt ursprungliga avtal från, innan 1997, har upphört i och med att du har ingått nya avtal, vilket är det troliga, så skall också den nuvarande lydelsen av 11 § tillämpas på ditt anställningsavtal vid uppsägning.

Thomas HefnerRådgivare