FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/06/2013

Tillåtande av olovlig körning

Hej, Jag och min flickvän skulle ta oss från Ica Maxi hem till mig med bil. Sträckan är ungefär 800 meter. Min flickvän har körkort sedan den 18/2-2013, vilket betyder att hon har prövotid. Jag har inget körkort men håller på att ta det så jag frågade henne om jag fick köra bilen hem den sträckan, vi vet att det är fel. Eftersom det var sent på kvällen och nästan ingen trafik över huvud taget så fick jag köra. När vi hade ungefär 100 meter kvar till hemma så stoppade polisen oss, dem skrev anmälan men gav inga direkta svar. Vi struntar i vad vi får för böter, om jag inte får ta körkort på ett tag eller om vi får någon prick, vi bryr oss bara min flickväns körkort. Eftersom som fortfarande är under prövotid så undrar vi om man måste ta om sitt körkort för en sådan här sak eller det bara blir böter. Ps båda är över 18.

Lawline svarar

Hej!
Tack för din fråga.
Påföljden för tillåtande av olovlig körning är böter enligt lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (TBL) 3 § st. 3. Din flickvän kan alltså inte bli av med körkortet för att hon tillåtit dig att köra bilen. Att hon har prövotid spelar ingen roll, en förseelse bedöms inte strängare på grund av prövotiden. Skillnaden är att om en körkortsinnehavare blir av med körkortet under prövotiden måste denne ta om körkortet helt och hållet, dvs. göra om teoriprovet, riskutbildningen och uppkörningen.

TBL hittar du https://lagen.nu/1951:649.

Vänligen

Amanda HarryssonRådgivare