Tillåtelse att tillverka utomhusmöbler utifrån andras ritningar

Hej. Jag har en upphovsrättsfråga. Jag funderar på att bygga utomhusmöbler som ett extrajobb, kanske lägga upp en hemsida och bygga på beställning. Jag har hittat ett företag som säljer byggritningar. Får man använda sådana köpta ritningar i eget kommersiellt syfte? Kontaktade dem och de är okej med att man gör det på hobbynivå, men ej kommersiellt i dagsläget. Om jag gör slag i saken kommer jag att kontakta dem igen för att se om vi kan hitta en kompensationsform, men det vore intressant att se veta vad lagen säger. Jag vill göra rätt för mig, men inte gå med på något som inte är rimligt så att säga.

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du får sälja utomhusmöbler som du bygger utifrån ett annat företags ritningar.

Som utgångspunkt får inte andra personer använda sig av någons verk om inte upphovsrättsinnehavaren tillåter det (2 § upphovsrättslagen). Det är inte heller tillåtet att tillverka utomhusmöbler utan upphovsrättsinnehavarens tillåtelse även om du hade använt dem för privat bruk eftersom utomhusmöbler ses som bruksföremål (12 § tredje stycket punkt 2 upphovsrättslagen).

Först vill jag säga att din idé att ta kontakt med företaget är det bästa alternativet och det rekommenderar jag att du gör. Det andra alternativen jag kommer ge dig är betydligt mer riskabla och kan sluta i mer skada än nytta för dig.

Det du kan göra är att hävda att företagets ritningar inte uppfyller kraven för att skyddas av upphovsrättslagen. Hur en sådan bedömning görs beskrivs inte i lag men domstolen skulle utgå från 1 § upphovsrättslagen. En domstol skulle titta på om utomhusmöblerna är tillräckligt originella för att de ska anses vara skyddade.

Ett annat sätt är att du bygger utomhusmöblerna så att de ser ut på ett helt annat sätt än hur de ser ut enligt ritningarna. Det betyder att du skulle behöva skapa ett nytt utseende för utomhusmöblerna så de får en egen individualitet än företagets ritningar (4 § andra stycket upphovsrättslagen).

Jag vill påpeka ännu en gång att jag rekommenderar inte de här förslagen eftersom båda alternativen är riskabla. Jag rekommenderar istället att du tar kontakt med företaget och kommer överens med dem.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Olivia SjöströmRådgivare