FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/12/2014

Tillåtelse av olovlig körning och ansvar lånad bil

HEJ! Om jag lånar ut min bil till en minderårig person utan körkort, gör jag då mig skyldig till ett brott. Om bilen skadas vem anses ansvara för att skadan åtgärdas?

Lawline svarar

Hej!

I det fall du lånar ut din bil till någon som inte innehar körkort gör du dig skyldig till tillåtelse av olovlig körning, 3 § 3 st Lag om straff för vissa trafikbrott (https://lagen.nu/1951:649#P3S3). Straffet är böter.

Vem som ansvarar för att skadan åtgärdas - jag antar att du menar vem som ska betala reparationen av bilen - varierar beroende på hur skadan uppkom och vilken försäkring bilen har (trafikförsäkring, halv- eller helförsäkring). Om skadan uppkom i samband med en kollision mellan två bilar i trafik och det andra fordonets förare ansetts vara vållande utgår ersättning ur trafikförsäkringen, 10 § trafikskadelagen (https://lagen.nu/1975:1410#P10S1).

Vidare har en person som lånar en bil ansvar för skador som åsamkats under tiden personen lånade bilen. Det här innebär att personen som lånade bilen ska ersätta ägaren för reparationskostnader som inte har ersatts av eventuell försäkring. Vad försäkringsbolaget ersätter eller inte ersätter framgår i sin tur i försäkringsbrevet

Jag hoppas att svaret var till hjälp.

Vänligen,

Sarah SaajakariRådgivare