FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/06/2023

Tillgodoräknas tiden man suttit frihetsberövad?

Frihetberövad från 3 maj 2021 tom den 27 november 2021 Dom 6 oktober 2021 2 år och 6 månader Personen skall sitta hela straffet alltså ingen 3:e del räknas bort. När kmr personen ut?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du syftar på ifall den tiden som personen tidigare varit frihetsberövad ska räknas bort från det angivna straffet och i så fall när personen kommer ut från fängelset.

Tillämplig lag för frågan är främst lagen om tillgodoräknande av tid för frihetsberövande (härefter lagen om tillgodoräknande).

Om en person har dömts till fängelse och har varit frihetsberövad under en sammanhängande tid av minst 24 timmar, ska tiden för frihetsberövandet tillgodoräknas den dömde som verkställighet av påföljden (2 § lagen om tillgodoräknande). Det finns dock undantag då tillgodoräknande inte ska ske, exempelvis om tiden för frihetsberövandet redan har tillgodoräknats eller om den dömde samtidigt avtjänat frihetsberövande påföljd i annat mål (2 § andra stycket lagen om tillgodoräknande).

I ditt fall tolkar jag det som att personen dömts till fängelse i två år och sex månader och suttit frihetsberövad i 208 dagar. Om vi då antar att tillgodoräknande inte redan har skett, ska det tas bort 208 dagar från två år och sex månader. Enligt 18 § strafftidslagen beräknas strafftiden i dagar, där en månad är trettio dagar och ett år trehundrasextiofem dagar. I detta fall blir då två år och sex månader 910 dagar. 910 dagar minus 208 dagar är 702 dagar, vilket omvandlas till cirka 1 år och 11 månader.

Ett fängelsestraff ska verkställas så snabbt som möjligt, vanligtvis inom tre månader efter domen vunnit laga kraft, enligt kriminalvårdens hemsida. Det är dock Kriminalvården som bestämmer exakt dag när den dömde ska inställa sig. En tingsrättsdom vinner laga kraft efter tre veckor om den inte överklagas inom den tiden (50 kap. 1 § rättegångsbalken).

Om den dömde sitter frihetsberövad och ska göra det även efter domen, verkställs domen direkt när den vunnit laga kraft. I detta fall tolkar jag det dock inte som att personen var frihetsberövad fram till domen utan enbart tills någon vecka innan.

Om vi då antar att det skulle ta tre månader att inställa sig efter att domen vunnit laga kraft, bör personens fängelsestraff vara avtjänat ungefär i december 2023. Detta är dock endast en estimering och ingenting jag kan säga säkert då jag inte har alla omständigheter. Den dömde bör även ha blivit meddelad dagen för strafftidens början samt slut enligt 21 § strafftidslagen

Med detta hoppas jag att du har fått svar på din fråga. Om något var oklart eller du har fler frågor är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare