Tillstånd krävs för att arrangera offentlig tillställning

Hej! Funderar på att anordna en dagsfest på några offentliga klippor på Söder i Stockholm. Vi blir max 100 personer som kommer husera på platsen mellan cirka 12-18. Vi planerar att spela musik, dricka egen medhavd alkohol och äta egen medhavd mat. Behöver vi tillstånd för detta?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, ni kommer att behöva tillstånd för eran fest, annars riskerar ni att polisen kommer och upplöser den. Festen kommer troligen enligt Ordningslagen (OL) vara att anse som en offentlig tillställning (OL 2:3). Eftersom ni ska husera på offentliga klippor på söder i Stockholm så är det att anse som en offentlig plats, och då behöver ni Polismyndighetens tillstånd för att arrangera festen (OL 2:4). Ansökan om tillstånd ska göras skriftligen och inom god tid, senast en vecka före festen ska äga rum (OL 2:6 st. 2). Det krävs även serveringstillstånd om alkohol ska drickas, om det inte finns ett sådant så har polisen rätt att beslagta alkholen (OL 2:18, 2:32). Ansökan om serveringstillstånd ska göras hos kommunen.

Du hittar blanketter om ansökan för att arrangera festen på Polismyndighetens hemsida här, och ansökan om serveringstillstånd på din kommuns hemsida.

Hoppas du fick svar på din fråga!

mvh

Fredrik RisingRådgivare