Tillsyn av hund

Bor i bostadsrätt med liten gräsmatta i anslutning till trottoar. Får hundar rastas (urinera) på vår gräsmatta?

Lawline svarar

Hej!

Bestämmelser om hur hundar ska hållas och skötas finns i lag om tillsyn över hundar och katter. Enligt 1 § (https://lagen.nu/2007:1150) gäller att hundar ska hållas på ett sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Att en hund urinerar på en gräsmatta intill trottoaren är, med hänsyn hundens natur samt hur hundar rastas över lag, knappast en ovanlig företeelse. Utifrån den information jag hittat finns inget som tyder på att den typ av olägenhet du nämner skulle vara otillåten.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare