Tillvägagångssätt förtalsprocess

Hur är möjligheterna för en utländsk medborgare att anmäla svensk medborgare för grovt förtal iom spridning på internet och att detta vidare leder till åtal?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du behöver inte vara svensk medborgare för att anmäla någon för förtal i Sverige.

En förtalsprocess kan inledas på två sätt.

Det första sättet är att du polisanmäler förtalsbrottet och låter en förundersökning inledas.

Det andra sättet att inleda en förtalsprocess är genom att du själv utformar en stämningsansökan och skickar in denna till tingsrätten.

Förtal faller dock inte under allmän åtal vilket innebär att en åklagare endast i undantagsfall kommer att utreda brottet. Det kräver alltså som huvudregel att man väcker enskilt åtal och utformar en stämningsansökan enligt 47 kap RB. Om du väcker enskilt åtal så kan du behöva stå för motpartens rättegångskostnader ifall du förlorar.

Jag hade dock rekommenderat dig att börja med att polisanmäla förtalet och se om det eventuellt kan väckas under allmänt åtal i första hand.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Amanda RydbergRådgivare