FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/02/2022

Trafikbrott

Hej,

Min dotter, 22 år, har råkade ut för en trafikolycka i går. Hon kom ut i vägkanten, på E4an, försökte parera men tappade kontrollen och och körde ned i diket. Polise och bergning kom och hon blev mycket hårt ansatt då de trodde att hon hade tagit narkotika (hon var chockad). Vi förhör erkände hon vårdslöshet i trafik. Hon hade tittat ned i samband med att hon tappade kontrollen (inte använt mobil). Hon har bara haft körkor i ett drygt halvår och hon har tyvärr två domar för ringa narkotikaförseelse från 2018. Förutsatt att de prover som togs i samband med olyckan inte visar någon drogpåverkan undrar jag hur stor risken är att körkortet dras in?

Hälsningar.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis

En åtgärd som ofta aktualiseras i samband med trafikbrott är återkallelse av körkort. Det är inte en brottspåföljd utan en särskild rättsverkan av ett brott. Vad som utgör vårdslöshet i trafik stadgas i trafikbrottslagen. Jag kommer nu följande att redogöra risken för att din dotters körkort kommer dras in utifrån de omständigheter du givit.

Återkallelse av körkort

Ett körkort skall återkallas bl.a. om personen gjort sig skyldig till grov vårdslöshet i trafik enligt trafikbrottslagen, 5 kap. 3 § körkortslagen.

Har din dotter gjort sig skyldig till grov vårdslöshet i trafik?

Brottet "grov vårdslöshet i trafik" kan man hitta i 1 § 2 st trafikbrottslagen (TBL) och lyder: "Om någon vid förande av motordrivet fordon eller spårvagn gör sig skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år."

Frågan är därmed om din dotter kunnat anse brustit i den mån att hon gjort sig skyldig till grov oaktsamhet eller visat uppenbar likgiltighet för andras människors liv eller egendom genom att tittat ned. Exempel på vad som bedömts som grov vårdslöshet i praxis är följande. Förande över en tätt trafikerad korsning med hastighet 130 km/h efter det att trafiksignalen slagit om till rött ljus (NJA 1978 s 251). Ett annat fall var en färd i hög hastighet på fel körbana i centrala stockholm, då föraren inte ens försökt undvika kollision med mötande trafik (RH 1993:98). Som du märker ställs det ganska höga krav för att det skall utgöra grov oaktsamhet, utifrån de omständigheter du ger skulle jag inte säga att din dotter når upp till detta.

Däremot kan det vara så att hon gjort sig skyldig till vårdslöhset i trafik enligt 1 § 1 st TBL, men eftersom hon sannolikt (enligt min bedömning) inte gjort sig skyldig till grov sådan, kommer inte körkortet kunna återkallas.

Mvh,

Melina PapadopoulosRådgivare