FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt01/04/2022

Tredskodom och återvinning

Hej va på muntlig förberedese mot parten dök inte upp i rätten det vart en tredsesdom då har dom fyra veckor på sig och överklaga om dom gör det blir det ny tid om muntlig för handling och om dom inte dykr upp då .är min fråga hur många kan man utebli i sådana här fall kan man övrklag /ute bli hur många gånger som helst då har man ju satt rättsväsendet ur rkan Med vänlig hälsning, X

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att din motpart i ett tvistemål blivit meddelad en tredskodom och din fråga är; vad som händer om personen väljer att återvinna domen och upprepar samma beteende. Regler om detta går att finna i rättegångsbalken (RB). I mitt svar kommer jag att utgå ifrån detta, om så inte är fallet får du gärna höra av dig.

Kan man återvinna en tredskodom i all oändlighet?

Med begreppet återvinna i detta sammanhanget avses att målet tas upp igen och fortsätter. Din motpart i tvistemålet har 4 veckor på sig att återvinna domen från när den meddelades, 44 kap. 9 § RB. Det vill säga om din motpart i fallet ansöker om återvinning skriftligen inom 4 veckor kommer domen att rivas upp och fortsätta och utfallet kan därefter bli till din eller dennes nackdel beroende på omständigheterna. Ponera att din motpart skulle göra detta och sedan inte dyker upp på förhandlingen, då kan en ny tredskodom återigen bli aktuellt, 42 kap. 11 § RB. Men viktigt att poängtera är att om detta skulle ske, så skulle denna nya tredskodomen inte gå att återvinna, 44 kap. 10 § 2 st RB.

Sammanfattningsvis

Om din motpart inte skulle återvinna inom tidsfristen vinner domen laga kraft och din motpart får nöja sig med utfallet. Skulle motparten i ditt fall återvinna tredskodomen inom 4 veckor och upprepa samma beteende skulle den tredskodom som meddelats på nytt inte gå att återvinna.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Melina PapadopoulosRådgivare