FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt13/05/2022

Trimma överhängande grenar

Frågan gäller överhängande grenar som hänger över tomtgräns fast liksom tvärt om. Jag vill gallra/föryngra häckväxter som står med god marginal på min tomt men som hänger över till grannen. Grannen säger att jag enbart får gallra det som växer/hänger in åt mitt håll och att jag inte får röra det som hänger åt andra hållet mot grannen. Grannen säger att han vill ha kvar mina häckväxter. Hur ska jag förhålla mig till det? Växterna är mer än 30 år gamla och behöver verkligen föryngras

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar över om det är tillåtet för dig att föryngra häckväxter som står med god marginal på din tomt. Till scenariot hör att grenar från häckväxterna hänger över in på din grannes (som förövrigt motsätter sig gallringen) tomt.

Reglerna om rättsförhållanden mellan grannar återfinns i jordabalken (hädanefter förkortat JB).

Utgångspunkten för reglerna om grannsämja är att när man vidtar en åtgärd på sin egen eller annans tomt måste man ta skälig hänsyn till sin omgivning, inbegripet sina grannar. (3 kap. 1 § JB)

Om en gren tränger in från en granne till en annan och det medför olägenhet för den vars tomt grenen tränger in på, får denne ta bort grenen. För att få ta bort en gren som tränger in på ens tomt krävs dock att man meddelar grannen som äger växtligheten så att denne i första hand får tillfälle att utföra åtgärden själv. (3 kap. 2 § JB)

Som du märker gäller reglerna om hur man får föryngra växtligheter som hänger över mot sin grannens tomt det motsatta förhållandet än det du anger i ditt scenario. Min bedömning är således att det inte finns någon rättighet för din granne att bestämma över hur du klipper dina häckväxter. Det enda som gäller är att man ska visa hänsyn till sina grannar, men om du vill föryngra växtligheten som står på din tomt bör det inte vara några problem med det även om grenarna hänger ut över din grannes tomt.

Jag hoppas att du fick hjälp med din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Fredrik NygrenRådgivare