FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt29/11/2023

Tvångsförsäljning av samägande egendom

Hej, Jag och min ex är skilde för ett tag sen och hon bo kvar i huset (villa). Den ekonomiska delen är löst men hon vägrar upprätter en bodelnings avtal. Utan avtalet är det omöjligt för mig att överlåter huset till henne. Det jag ha gjort hittills är ett begära avtalet både personligen och via en advokat och sedan ansökt till tingsrätten om en bodelningsförättare. Ansökan gick dock inte igenom eftersom ’vi är överens’. Finns det något mer jag kan göra för att lösa det här och i så fall vad? Ha jag fortfarande några rättigheter när det gäller huset? T ex få hon hyra ut huset eller en del av huset?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att ni har kommit överens om hur tillgångarna ska delas när väl detta har gjorts. Vidare antar jag att ni inte har upprättat ett samäganderättsavtal vad gäller huset. Dessutom antar jag att ni båda äger huset med lika stora andelar.

Vilken lag är tillämplig?

Det är samäganderättslagen (SL) som är tillämplig lag i ditt fall.

Samäganderätt och tvångsförsäljning

När man samäger en sak, såsom ett hus, så tillämpas samäganderättslagen. För att använda det gemensamma som ni samäger krävs att alla delägare samtycker (2 § SL). Det betyder att du kvarhåller dina rättigheter och får bestämma hur huset ska användas, så länge du fortfarande är ägare till huset. Ni måste komma överens om hur huset ska användas tillsammans. Med andra ord betyder det att om ni vill sälja huset, eller använda det på ett visst sätt, så måste ni bägge samtycka. Även om hon vill hyra ut huset behöver hon ha ditt samtycke.

Om ni inte kan bestämma er hur huset ska användas kan du ansöka hos tingsrätten om en god man för att förvalta huset (3 § SL). Om du däremot gärna vill sälja huset, så kan du ansöka hos tingsrätten i den ort där huset ligger om detta, och då kommer huset att läggas ut på offentlig auktion (6 och 18 §§ SL). Det som därefter sker är att rätten utnämner en god man som sköter hela försäljningen och fördelar pengarna mellan er (8 § SL). Som delägare har du rätt till att bestämma ett lägsta pris under vilket en försäljning inte kan ske (9 § SL).

Hur gör man en ansökan?

Man ska göra en skriftlig ansökan och denna kostar 900 kr (4 § lag om domstolsärenden). I ansökan ska man ange vissa uppgifter såsom namn, personnummer, postadress, telefonnummer, e-postadress och förhållande av betydelse för delgivning med parten (5 § lag om domstolsärenden). Vidare ska man ange det som yrkas, till exempel tvångsförsäljning, omständigheter till stöd för yrkandet, och de bevis som styrker omständigheterna (6 § lag om domstolsärenden).

Avslutande ord och min rekommendation

Svaret på din fråga är följande. När man äger ett hus tillsammans, så ansvarar man båda för husets förvaltning och användning, inklusive om en delägare, såsom ditt ex, vill hyra ut huset. Då behöver hon ditt samtycke. Du behåller därför dina rättigheter. Kan ni inte enas, så kan man ansöka om en god man så kan ta hand om huset eller ansöka om en tvångsförsäljning av huset, om du vill det. Du kan göra din ansökan själv, om du känner att du kan klara det. Min rekommendation är vid minsta tvekan att du hör av dig till en jurist som kan hjälpa dig med exempelvis en ansökan om tvångsförsäljning. Vi på Lawline kan hjälpa till med en sådan ansökan med mera.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare