Tvättmaskin går sönder i hyresrätt - vad gäller?

Hej!

Vi har hyrt våran lägenhet i andrahand i 2 år, som inkluderar tvättmaskin och torktummlare. Häromdan gick torktummlaren delvis sönder (den slutade snurra när den va på) och jag medelade våran hyresvärd om detta. Nu påstår hyresvärden att eftersom garatin gått ut så måste vi stå för tekniker eller så drar han kostnaden vid utflytt.

Är detta rätt av honom att göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att det är hyresvärden som har skaffat tvättmaskinen samt torktumlaren? Om jag har tolkat din fråga fel, eller om du har någon annan fråga, så är du välkommen in med en ny sådan!

Tillämpligt lagrum

12 kap. Jordabalken (JB).

Vad gäller?

Det första jag tänker på när jag läser din fråga är om det framgår av ert hyresavtal att en fungerande tvättmaskin och torktumlare skall finnas i lägenheten. Om det gör det så är det hyresvärdens skyldighet att åtgärda felet. Om hyresvärden inte följer sin del av avtalet kan hyresgästerna (ni) koppla in hyresnämnden som kan komma med påtryckningar på hyresvärden.

Om det inte framgår av ert hyresavtal så skall en anordning för hushållstvätt (alltså tvättmaskin etc.) inom fastigheten eller inom rimligt avstånd, vilket framgår av 12 kap. 18a § sjunde stycket (första punkten) JB.

Slutsats

Det beror således på vems tvättmaskinen och torktumlaren är samt om det ingår i hyresavtalet att en sådan skall finnas i lägenheten. Om så är fallet ligger det på hyresvärdens ansvar att ersätta felet.

Mitt råd är att prata med hyresvärden och hänvisa till det jag angivet ovan. Jag har lite svårt att förstår er hyresvärds argument om att garantin har gått ut och att ni därför måste ersätta felet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Önskar dig allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare