Tvegifte - när är brottet fullbordat?

När jag var gift med en kvinna här i Sverige, gifte jag mig om med en kvinna på mitt hemland som tillåter att man gifter sig med flera. Det betyder att jag var gift med 2 kvinnor på samma tid, en kvinna i Sverige och en annan kvinna på mitt hemland. Men nu är jag skild med den kvinnan som bor i Sverige. Och jag blev gift nu med bara en kvinna.

Finns det straff i Sverige fast jag är skild nu med en av mina två kvinnor?

Jag har ett barn som är under 18 år, får han göra anknytning till sin mamma som jag är gift med?

Vem har rätt att väcka åtal på tingsrätten?

Kan migrationsverket väcker åtalet mot mig på tingsrätten när migrationsverket upptäckte att jag var gift förut med 2 kvinnor fast jag är skild nu med en av dem? Eller min förra fru som måste väcka åtalet mot mig?

Om jag vill registrera min nuvarande fru på skatteverket, får skatteverket anmäla tvegifte mot mig?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar:

Om det är brottsligt att vara gift med två personer samtidigt i Sverige,

om du i så fall kan hållas ansvarig trots att du skilt dig med din första fru efter att du gifte dig med den andra,
om ditt barn får ha anknytning med med sin mamma som du gifte dig med,
vem som kan väcka åtal om detta skulle vara brottsligt och
om du kan registrera ditt äktenskap med din nya fru i Sverige.

Eftersom din fråga rör straffbarheten av tvegifte som begåtts utomlands och hinder för äktenskap så kommer mitt svar att utgå från brottsbalken och äktenskapsbalken i denna del. Svaret på frågor om hur situationen kan få inverkan på umgänge finner vi i föräldrabalken.

Är det ett brott att vara gift med två personer samtidigt?

Det går inte att ingå ett äktenskap när man redan är gift (1:4 ÄktB). Den som ändå gör detta begår brottet tvegifte (7:1 BrB). Det är alltså brottsligt att ingå äktenskap när man redan är gift, det är dock inte brottsligt att vara gift med två personer. Den gärningen som man straffas för enligt bestämmelsen om tvegifte är alltså själva ingången i äktenskapet.

Kan du hållas ansvarig trots att du nu är skild med din första fru?

Eftersom det är själva ingången i äktenskapet som är brottslig så spelar det inte roll för skuldfrågan huruvida du senare rättar till situationen. Ansvaret utkrävs för handlingen att ingå det andra äktenskapet.

Någonting om domstols behörighet

Svensk domstol har enligt 2:5 BrB enbart behörighet att döma till ansvar för brott som förövats utanför Sverige om gärningen är kriminaliserad både i Sverige och i landet där gärningen företogs. Du hålls alltså inte ansvarig för tvegifte som brott om du gifte dig i ditt hemland och tvegifte inte är ett brott där. Eftersom tvegifte inte är olagligt i ditt hemland och jag tolkar det som att det var där äktenskapet ingicks, så ska du inte hållas ansvarig i svensk domstol.

Får ett barn ha anknytning med sin mamma som bor i faderns hemland?

Det är lite oklart hur familjeförhållandena står sig så jag besvarar frågan övergripande. Vem barnet får göra anknytning med avgörs i regel av vårdnadshavarna till barnet. Vårdnadshavare ska ansvara för barnets personliga förhållanden (6:2 FB) och se till att barnets behov av trygghet, god fostran och omvårdnad tillgodoses (6:1 FB). Båda föräldrarna är vårdnadshavare om de är gifta och om så inte är fallet är modern ensam vårdnadshavare (6:3 FB) om inte annat beslutats av domstol (6:4 FB). Det finns alltså inget hinder för vårdnadshavaren till barnet att tillåta barnet att ha kontakt med sin mamma i utlandet, det är till och med en rättighet för barnet att ha umgänge med en förälder som inte har vårdnaden över barnet (6:15 FB).

Vem kan väcka åtal för tvegifte?

Allmänt åtal väcks av åklagaren själv (45:1 RB). Vem som helst kan dock anmäla brott till polisen som utreder brottet och sedan överlämnar ärendet till åklagaren för att avgöra om det finns grund för att väcka åtal. Eftersom tvegifte dock inte är olagligt i ditt hemland och det krävs att ett brott som begås utomlands är kriminaliserad i både Sverige och det landet där gärningen företogs för att svensk domstol ska kunna döma till ansvar skulle en åklagare troligen inte väcka åtal om någon gör en polisanmälan.

Kan ditt nya äktenskap registreras i Sverige?

För att ett äktenskap ska kunna ingås i Sverige och erkännas av den svenska staten förutsätts det att du inte är gift eller ingår i ett registrerat partnerskap vid tidpunkten för ingången i det nya äktenskapet (2:4 ÄktB). Eftersom du redan har skiljt dig med din tidigare fru så utgör inte ditt tidigare äktenskap ett hinder för att ditt nya äktenskap ska erkännas.

Jag hoppas att jag lyckades skapa lite klarhet för dig. Det viktiga att komma ihåg är att frågan om brott och frågorna om huruvida barnet får ha umgänge sin mamma inte nödvändigtvis sitter ihop. Huruvida det nya äktenskapet kan registreras behandlas för sig och ett tidigare eventuellt tvegifte ska inte utgöra ett hinder du sedan dess har blivit frånskild.

Jag önskar dig lycka till.

Med vänliga hälsningar,

Egil SellgrenRådgivare