FrågaKÖPRÄTTKöplagen18/07/2022

Under vilka förutsättningar anses en köpt bil och dess bilmotor vara behäftad med ett köprättsligt fel?

Hej det är så att jag köpt en bil av en privatperson Och denna sa att det var fel på partikelfilter och jag frågade en verkstad och då sa dem att det kostar mellan 5000 till 8000 kr med arbete Men det visade sig att det inte bara var partikelfilter det var motor och turbo som inte finns nån kraft hur ska jag gå till väga för jag har inte ägt bilen i en månad och jag kommer inte fram till en lösning med föregående ägare

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för att få svar på din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du söker svar på vilka åtgärder du som köpare kan vidta när din köpta bil är förenad med oväntat fel. Bilen räknas som lös egendom. Vid köp av lös egendom av en säljare som är en privatperson tillämpas köplagen (köpL). Tänk på att köplagens bestämmelser går att avtala bort (3 § köpL). Det jag säger nedanför gäller således endast om du och säljaren inte har avtalat om något annat som avviker från köplagens bestämmelser. När jag talar om varan i avsnitten nedanför så menar jag den bil som sålts till dig.

Jag utgår för övrigt ifrån att felet med bilens partikelfilter inte utgör del av den tvist som uppkommit mellan dig och säljaren. Tvisten handlar i stället om felet på bilmotorn som du som köpare inte verkar ha varit medveten om vid tillfället för köpet. För att du som köpare ska kunna vidta rättsliga åtgärder gentemot säljaren krävs det att felet med bilmotorn utgör ett köprättsligt fel. Det är först då som du har en möjlighet att göra gällande påföljder som till exempel prisavdrag (jämför 30 § köpL). Du kan göra gällande köprättsligt fel av bilmotorn om följande grundläggande fyra förutsättningar uppfylls.

1. Felet på bilmotorn måste ha uppkommit innan risken för varan övergick på dig som köpare

Risken går över på dig som köpare när varan avlämnas enligt avtalet. Om ni inte har avtalat om avlämnandet så beror tidpunkten för avlämnandet på om köpet avser ett hämtnings- eller transportköp (jämför 12, 13 och 21 § köpL). Eftersom du förmodligen också är en privatperson som har köpt en begagnad bil av en annan privatperson rör det sig högst troligen om ett hämtningsköp. Bilen räknas därmed som avlämnad när du som köpare har tagit hand om den. Denna tidpunkt bör för köp av bil åtminstone infalla när du som köpare fått tillåtelse att köra bort med bilen efter köpet. I praktiken innebär detta att felet på motorn helst bör ha uppstått innan du för första gången sätter dig i bilen och vrider om bilnyckeln för att starta motorn.

2. Felet på bilmotorn måste avse ett köprättsligt fel

Felet på bilmotorn kan enligt din uppfattning utgöra ett faktiskt fel. Men det ställs upp särskilda krav i köplagen för att felet på bilmotorn ska anses vara av sådan typ som ger dig som köpare rätt att rikta påföljder mot säljaren. Det kan räknas som ett köprättsligt fel om bilen antingen: (1) avviker från vad ni har avtalat om, (2) annars saknar särskilda förväntade egenskaper med hänsyn till omständigheterna eller (3) på något annat sätt avviker från vad du som köpare allmänt sett kan förutsätta om köpet av bilen (jämför 17 och 18 § köpL).

3. Du som köpare får inte göra gällande fel på bilmotorn som du borde ha känt till vid köpet

Detta avsnitt förutsätter att felet på bilmotorn redan fanns innan bilen avlämnades till dig enligt förutsättning ett. Vad du borde ha känt till vid köpet baseras på en objektiv bedömning av de rådande omständigheterna i ditt enskilda fall. Inför köpet har du troligtvis undersökt bilen noggrant. En undersökning av bilen innebär att det ställs strängare krav på dig som köpare gällande vad du borde ha märkt om felet på bilmotorn (jämför 20 § köpL)

4. Du som köpare måste ha reklamerat felet på bilmotorn i rätt tid

Reklamation innebär att du som köpare har meddelat säljaren om felet på bilmotorn. Detta ska du göra inom skälig tid från att du märkte eller borde ha märkt felet (32 § köpL). Tänk på att du som köpare har en rättslig undersökningsplikt att uppfylla efter att bilen avlämnades till dig (jämför 31 § köpL). Jag förutsätter att felet på bilmotorn redan fanns innan bilen avlämnades till dig enligt förutsättning ett. Därför bör du ha märkt felet på bilmotorn relativt omgående efter att du för första gången körde bilen. Du nämner däremot att du endast har ägt bilen i en månad. Med hänsyn till den korta period som du har ägt bilen bedömer jag det som osannolikt att du skulle anses ha reklamerat för sent. Detta bör gälla även om du upptäckte felet vid ett tidigare skede men väntade med att reklamera ändra fram till och med den 16 juli 2022.

Hur tar du frågan vidare?

Du har inte redogjort för de omständigheter som gällt för köpet av bilen. Därför kan jag inte göra en närmare bedömning av om felet på bilmotorn utgör ett köprättsligt fel. Jag råder dig därför att i första hand gå igenom dessa fyra grundläggande förutsättningar som måste vara uppfyllda för att du ska kunna rikta påföljder gentemot säljaren. Anser du att det står klart att det rör sig om ett köprättsligt fel av bilmotorn som du kan göra gällande ska du först och främst kontakta säljaren. Du ska meddela säljaren att bilmotorn är förenad med ett köprättsligt fel som ger dig rätt att rikta rättsliga påföljder mot säljaren. Du ska också förklara varför du anser att felet på bilmotorn utgör ett köprättsligt fel. Därefter ska du rikta lämplig påföljd gentemot säljaren. En tänkbar påföljd kan till exempel vara ett avdrag på bilens ursprungliga pris. Du har rätt till ett prisavdrag som motsvarar skillnaden mellan priset på bilen i avtalsenligt och felaktigt skick. Om du och säljaren inte kommer överens om en uppgörelse kan du som sista utväg lämna in en stämningsansökan till tingsrätten.

Har du några ytterligare frågor? Tveka inte att kontakta oss på Lawline igen så hjälper vi dig!

Med vänlig hälsning,

Pontus Heino

Pontus HeinoRådgivare