FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt03/09/2018

Underhåll vid ensam vårdnad

När man har inte råd med advokat hur gör man då vid skilsmässan. Det är så att jag har ensamvårdnad och pappa som jobbar som läkare betalar ingen underhåll. Själv tjänar jag inte alls mycket i mån. Vart vänder man sig till? Räknar försäkringskassan på samma sätt som advokat ??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur du ska gå till väga för att fastställa vilka underhåll pappan till ditt barn ska betala till dig på grund av att du har ensam vårdnad. Regler kring detta finns i Föräldrabalken (FB).

Underhållsskyldigheten återfinns i 7 kap. FB. I den första paragrafen stadgas att föräldrarna ska svara för underhåll efter vad som är skälig med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas samlade ekonomiska förmåga. Denna underhållsskyldighet kvarstår till barnets fyllt arton år, eller om denne går i skola vid denna tidpunkt, fram till skolgången avslutats (som längst till barnet fyllt 21).

Enligt 7 kap. 2 § FB ska en förälder som inte har vårdnaden om barnet och inte heller varaktigt sammanbor med det betala underhållsbidrag till barnet. Detta är som jag förstår dig fallet för er. Fastställs det genom avtal bestämmer ni själva hur mycket underhåll som pappan ska betala, och skriver ett avtal i skrift för att du ska kunna bevisa er överenskommelse.

Det andra alternativet är att fastställa underhållsskyldigheten genom dom. Då vänder du dig till tingsrätten som då beslutar hur mycket barnens pappa ska betala i underhåll. Denna summa kan som du förstår skilja sig mycket från den summa ni möjligtvis skulle kunna komma överens om.

Du kan även vända dig till Försäkringskassan får att få underhållsstöd. Du får du en fast summa per barn som är lika för alla. Försäkringskassan kommer sedan att kräva att den andra förälder ska betala tillbaka hela eller delar av underhållsstödet.

Beroende på vilken väg du väljer att gå så kan summan av det underhållsstöd du får bli väldigt olika. Jag skulle säga att det allra bästa är att försöka få till stånd ett avtal er emellan innan du väljer att vända dig till antingen Försäkringskassan eller tingsrätten. Att dra en tvist till domstol kan bli väldigt dyrt, även om det är svårt att säga på förhand hur höga kostnaderna kan bli. Sammanfattningsvis råder jag dig därför till att först närma dig ditt barns far och försöka skriva ett avtal om vilken summa han ska betala i underhållsbidrag. Om detta inte ger resultat så är Försäkringskassans underhållsstöd ett alternativ innan domstolsförhandling.

Hoppas att allt löser sig för dig och att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Maja QvarnströmRådgivare