FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll28/04/2017

Underhållsskyldighet till barn över 18 år

Hej.

Jag har en fråga angående underhållsstöd till min dotter.

Hon är 19 år (fyller 20 i år) och läser in högskolebehörighet på KTH. Hon har redan gått ut gymnasiet men den utbildningen räckte inte till att söka in på högskolan.

Sen gick hon en termin på Komvux men hoppade av den då hon kom in på KTH kurs för att läsa upp sina missade kurser. Så nu har hon börjat om igen med att läsa på Högskola men bara kurser för att studera vidare på högskola. Hon bor i eget boende och har studiestöd och lånar på CSN.

Till min fråga.

Måste jag betala underhåll eller inte?

Mvh Undrande Pappa

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

En förälders underhållsskyldighet till sitt barn regleras av 7 kapitlet i Föräldrabalken, den hittar du här. Föräldrarna svarar för underhåll till barnet efter vad som är skäligt i förhållande till barnets behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Underhållsskyldigheten ska även bedömas i förhållande till barnets egna inkomster och tillgångar samt andra sociala förmåner, till exempel barnbidrag.

Föräldrarnas underhållsskyldighet upphör som huvudregel i och med att barnet fyller 18 år. Om barnet efter detta fortfarande går i skola upphör inte underhållsskyldigheten förrän barnet fyller 21 år. Som skolgång räknas grundskola eller gymnasieskola samt annan jämförlig grundutbildning. Om barnet utbildar sig vid universitet eller högskola har således inte föräldrar längre någon underhållsskyldighet efter det att barnet fyllt 18 år.

Som jag tolkar det du skriver ägnar sig din dotter åt eftegymnasiala studier, och du har således inte någon skyldighet att betala underhåll till henne.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Erica LeufstedtRådgivare