FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott26/04/2022

Undervisa utan legitimation - Straff?

Om en person har arbetat som lärare under många år utan en fullständigt klar examen samt efter har gjort klart lärarexamen arbetat som lärare utan lärarlegitimation under många år, vilket straff kan personen få? Personen är inte straffad sen tidigare. Hen har även skött sitt arbete som lärare mycket bra. Nu arbetar inte hen som lärare längre. Personen är i övre medelåldern, har en del sjukdomar. Hur kan en trolig påföljd bli?

Lawline svarar

 Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Så som jag tolkar din fråga undrar du vilket straff en person som undervisar utan lärarlegitimation kan få.

Att undervisa utan lärarlegitimation är inte ett brott. Däremot är det i många fall en förutsättning för att få en anställning som lärare eftersom bara den som har sådan legitimation får anställas som lärare (skollagen 2 kap. 13 §). Den här huvudregeln har dock många undantag. Till exempel får en lärare utan legitimation undervisa om det i huvudmannens organisation inte finns någon lärare med erforderlig legitimation (skollagen 2 kap. 18 §). Ansvaret för att lärare har legitimation ligger på huvudmannen och inte på den som anställs som lärare.

Som parentes kan även nämnas att för lärare anställda innan 1 juli 2011 gäller inget krav på legitimation eftersom deras anställning regleras av 1985 års skollag (se Skolverkets hemsida).

Jag hoppas du har fått svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

William Nordstrand LarssonRådgivare