Uppehållstillstånd: boendekrav för två vuxna och ett barn

Hej, Jag är svensk medborgare och gift med en Albansk tjej. Vi bor just nu i en 2a på 63 kvm. Min fråga är: kommer Migrationsverket avslå förlängt uppehållstillstånd om vi får barn i en 2a? Hur gammal måste barnet vara för att få sitt egna rum enligt Migrationsverket? Kan barnet leva i en 2a enligt Migrationsverket?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras av utlänningslagen -- UtlL

Krav för uppehållstillstånd

Uppehållstillstånd ska som huvudregel beviljas till den som är gift med någon som är bosatt i Sverige (du) enligt 5 kap. 3 § 1 st. 1 p. UtlL. Detta dock under förutsättning att anknytningspersonen kan försörja sig och utlänningen samt har en bostad av tillräcklig storlek och standard för sig och utlänningen (5 kap. 3 b § 1 men. UtlL). Anknytningspersonen i detta fall är alltså du, den svenska medborgaren, som din utländska make knyter sig an till. I din fråga framkommer att du endast är intresserad av det s.k boendekravet, och därmed det jag kommer lägga mest fokus på.

Boendekravet

För två vuxna utan barn anses en bostad tillräckligt stor om den har kök eller kökvrå och minst ett rum enligt Migrationsverkets föreskrifter. Om även barn ska bo i bostaden måste det finnas fler rum. I ditt fall resulterar det alltså i att det krävs att din bostad har kök/kökvrå och minst två rum, alltså en 2:a, om ni planerar att skaffa ett barn. En 2:a anses även godtagbar ifall ni skaffar två barn, då det anses vara acceptabelt enligt Migrationsverket att två mindreåriga barn delar på ett rum. Det framgår inte vid vilken ålder Migrationsverket anser det vara lämpligt att barnet får sitt egna rum, endast att rum ska finnas tillgängligt för barnet.

Boendekravet vid förlängt uppehållstillstånd?

Eftersom att din maka redan har fått beviljat uppehållstillstånd, så har boendekravet redan prövats en gång. Vad gäller ansökan om förlängt uppehållstillstånd prövas inte boendekravet, alltså kan inte din make få avslag på förlängt uppehållstillstånd med anledning av bostad (5 kap. 3 b § 2 men. UtlL)

Slutsats

Storleken på din bostad anses vara tillräckligt stor i enlighet med Migrationsverket eftersom att du endast bor med din maka och, i framtiden, ett potentiellt barn. Däremot påverkas inte bedömningen av boendekravet, dvs om er bostad är tillräckligt stor, vid ansökan om förlängt uppehållstillstånd eftersom att det inte prövas. Migrationsverket kan därmed inte avslå er ansökan om förlängt uppehållstillstånd med anledning av bostadens storlek, även om er bostad inte hade varit tillräckligt stor.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare