Uppehållstillstånd för EU-medborgare

Kan min spanska fästmö söka Uppehållstillstånd från migrationsverket utan att behöva lämna sverige?

Hon sa upp sig från sitt jobb, flyttade hit och fick avslag på uppehållsrätt pga hennes privata sjukförsäkring var inte nog. (e 2.500,000 tak om året.) Skatteverket kräver heltäckande och utan tak på försäkringen. S1 är inte en möjlighet då i spanien måste man jobba för att ha rätt till det. Bostad och försörjning står jag för.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Huvudregeln är att uppehållstillstånd pga anknytning ska sökas och beviljas från hemlandet, utlänningslagen 5 kap. 18 §, och möjligheten att få undantag från detta är väldigt restriktiv.

Handläggningstiden är ofta mycket kortare om man ansöker via webbformulär på Migrationsverkets hemsida jämfört med om man lämnar in ansökan i pappersform på ambassaden.

Som EU eller EES-medborgare har man dock alltid rätt att vistas tre månader i en annan medlemsstat utan uppehållsrätt, detta gäller förstås även efter det att man ansökt om uppehållstillstånd på grund av anknytning.

Sofia LinderRådgivare