Uppehållstillstånd för föräldrar

Hej, Jag har en fråga om uppehållstillstånd för mina föräldrar. Min pappa och mamma bor i Turkiet och turkiska medborgare. De är pensionär med inkomst till 4000 sek i månaden. De har annan inkomst från 4 hyrda lägenhet som utgör 8000 sek... De har en sjukförsäkring hela livet i Turkiet.

Vi är bara två syskon som bor i Sverige och jobbar och skötsam. Barnen har egen bostad och 650 000 sek inkomst om året. Två barnen bor i Sverige med permanent uppehållstillstånd.

Min pappa och mamma är 60 år gammal och de vill bo i Sverige med barn och barnbarn. De kan köpa villa och bostad i Sverige också och kan försörja sig. Hur kan de komma hit? Vilka väg ska de följa? Vilken ansökan kan de göra?

Om det finns inga möjlighet för dem att bo i Sverige, kan de ansöka arbetstillstånd i Sverige för att kunna skaffa uppehållstillstånd? Finns det åldersgräns för arbetstillstånd?

Tack på förhand

Med vänlig hälsning / nafri

Lawline svarar

Hej och tack för frågan.

Uppehållstillstånd på grund av anknytning får beviljas endast om den person som utlänningen åberopar anknytning till kan försörja sig och har en bostad av tillräcklig storlek och standard för sig och utlänningen. Utlänningens inkomst har alltså ingen betydelse då grunden för uppehållstillståndet är anknytning, utan det är på anknytningspersonen i Sverige som kraven ställs.

Anknytningspersonen är dock i vissa fall undantagen från kravet på att kunna försörja sig och ha en bostad av tillräcklig anledning, se utlänningslagen 5 kap. 3c §.

De kan alltså ansöka om uppehållstillstånd pga. anknytning till er barn i Sverige så som nära anhöriga. Dock krävs för att man ska anses som nära anhörig att det föreligger ett särskilt beroendeförhållande mellan sökanden och personen i Sverige samt att de haft hushållsgemenskap redan i hemlandet.

Vad gäller arbetstillstånd så finns det formellt sett ingen åldersgräns. För att få arbetstillstånd i Sverige måste utlänningen ha erbjudits ett arbets som är utannonserat enligt särskilt förfarande. Tillståndet får inte gälla för längre tid än anställningen.

Sofia LinderRådgivare