Uppehållstillstånd och anhöriginvandring

Hej! Jag undrar om min pojkvän som är från ett afrikanskt land,efter fått avslag på uppehålsstilståndet,vi har sagt lite olika saker om varandras familjer,men vi ska överklaga och det är en stor åldersskillnad mellan honom och mig,men verkligen äkta kärlek och vi vill leva tillsammans i Sverige resten av våra liv.Kan han komma hit till Sverige och vi gifter oss(av kärlek),och på nytt söka om uppehållstillstånd om vårt överklagande inte går igenom?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

De regler som är aktuella i ert fall finns främst i utlänningslagen (UtlL). En viktig utgångspunkt som följer av 2 kapitlet 5 § UtlL är att en utlänning som vistas mer än 3 månader i Sverige ska ha uppehållstillstånd.

I 5 kapitlet 3a § anges att uppehållstillstånd får ges till en utlänning som har för avsikt att ingå äktenskap eller inleda ett samboförhållande med en person som är bosatt i Sverige om förhållandet framstår som seriöst och det inte finns särskilda skäl som talar emot att tillstånd ges. Utifrån det du skriver har din pojkväns ärende med all sannolikhet prövats mot den här paragrafen. Vid en sådan prövning sker en seriositetsprövning av relationen. Migrationsverket tittar då bland annat på hur länge förhållandet varat, i hur stor utsträckning paret träffats, om de har ett gemensamt språk och om de har god kännedom om varandra. I regel antas förhållandet vara seriöst om det inte finns omständigheter som pekar på att det kan vara fråga om ett skenförhållande. I ett tidigare rättsfall har exempelvis ett förhållande inte ansetts seriöst nog då paret hade begränsad kunskap om varandra, bara hade umgåtts en kortare tid och inte talade samma språk utan fick tala med varandra med hjälp av ett lexikon. Utöver att förhållandet ska vara seriöst krävs att du som är anknytningsperson kan försörja dig och har en bostad av tillräcklig standard och storlek för er båda. Kraven på försörjningsförmåga och bostad gäller dock inte om du är svensk medborgare.

Du skriver att ni lämnat lite olika uppgifter om varandras familjer och det är troligtvis därför Migrationsverket tvivlar på ert förhållande. Bevisbördan för att ett förhållande är seriöst ligger nämligen på den sökande, med andra ord är det din pojkvän och du som måste bevisa att er relation är äkta. Möjligheten att överklaga Migrationsverkets beslut om avslag på en ansökan om uppehållstillstånd framgår av 14 kapitlet 2 §. Precis som du skriver kan ni alltså överklaga och en prövning av din pojkväns fall kommer då att göras av en migrationsdomstol. Då ni inte är gifta kommer ert fall även där att prövas mot 5 kapitlet 3a § och en seriositetsprövning kommer att ske.

Om ni gifter er och din pojkvän sedan söker uppehållstillstånd på nytt i egenskap av din make blir andra regler aktuella än de som i dagsläget är tillämpliga. I stället för 5 kapitlet 3a § gäller istället 3 § samma kapitel. För gifta par är huvudregeln att den make som är utlänning ska beviljas uppehållstillstånd. Bevisbördan är den omvända vilket betyder att Migrationsverket måste kunna bevisa att ni gift er enbart därför att din partner ska få uppehållstillstånd i Sverige för att besluta om avslag. Om ni ingår ett äktenskap som är giltigt i Sverige och därefter lever tillsammans som gifta och har för avsikt att fortsätta leva så bör din pojkvän med andra ord få uppehållstillstånd.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare