Uppehållstillstånd och makar

Hej! Jag är en svensk medborgare som för närvarande bor i Tyskland. Min fru är en iransk medborgare och vi har varit gifta i lite över 1 år. Kan vi ansöka om permanent uppehållstillstånd i sverige när vi har varit gifta i 2 år trots att vi bor i tyskland få båda länderna är med i EU. Vi har för närvarande giltig uppehållstillstånd i tyskland för min fru i 4 år.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Du, i egenskap av svensk medborgare, har rätt att obegränsat resa in och vistas i Sverige. Däremot, för den som vill vistas i Sverige i mer än tre månader, och inte är svensk medborgare, som din fru, behövs ett uppehållstillstånd, detta framgår av 2 kap. 4 § Utlänningslag (2005:716) (UtlL), se här.

Det finns flera olika grunder på vilka en person kan beviljas uppehållstillstånd. I ert fall torde det gälla anknytning, det vill säga att din fru ansöker om uppehållstillstånd därför att hon, i ert fall, är gift med dig som är svensk medborgare, jfr 5 kap. 3 § punkten 1 UtlL. För att beviljas uppehållstillstånd är det ni, i egenskap av sökande, som måste kunna visa att det föreligger ett civilrättsligt äktenskap mellan er. Kan ni det, är huvudregeln att uppehållstillstånd ska beviljas.

Viktigt att notera är att en ansökan om uppehållstillstånd i regel ska sökas och beviljas innan inresa till Sverige, 5 kap. 18 § UtlL.

Ett uppehållstillstånd kan vara antingen tidsbegränsat eller permanent, 2 kap. 4 § UtlL. För den som ansöker om uppehållstillstånd på grund av anknytning är huvudregeln att denne, vid första beslutstillfället, ska få ett tidsbegränsat uppehållstillstånd, jfr 5 kap. 3g § UtlL. Eftersom du är svensk medborgare kommer din frus uppehållstillstånd att bestämmas till två år, detta framgår av föregående bestämmelses 2 st. Permanent uppehållstillstånd kan inte sökas förrän din fru haft det tidsbegränsade uppehållstillståndet i minst tre år, jfr bestämmelsens 3 st. Eftersom det tidsbegränsade uppehållstillståndet är två år förutsätter permanent uppehållstillstånd att hon först ansökt om förlängning. Alltså kommer ett permanent uppehållstillstånd antagligen beviljas först efter fyra år med ett tidsbegränsat uppehållstillstånd.

För att ett permanent uppehållstillstånd ska beviljas din fru ska, utöver tiden, även anknytningen, det vill säga skälet till uppehållstillståndet, fortfarande föreligga (i ert fall, att ni är gifta) och kraven i 5 kap. 7 § UtlL vara uppfyllda. Enligt denna bestämmelse ska din fru kunna försörja sig och det ska inte råda någon tveksamhet om att ett permanent uppehållstillstånd bör beviljas med hänsyn till hennes förväntade levnadssätt.

Önskar er lycka till och hoppas din fråga blev besvarad!

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare