Uppehållstillstånd pga anknytning

Hej. Jag har träffat en kille som är från Kuba och är på besök här i Sverige. Vi är tillsammans , bor tillsammans några månader nu och tänker gifta oss för jag vill inte att han ska lämna Sverige och han vill inte heller bo i Kuba . Trots allt är jag lite rädd att efter när vi gifter oss han kommer lämna mig eller kommer aldrig tillbaka . Vill veta vilka lagar som står bakom och skydar mig i så fall från gifterfusk ?? Vilka rättigheter ska jag ha im jag gifter mig med en kubansk medborgare? På Skatteverkets sidan kan man inte hitta så mycket information och inte heller på migrationsverkets. Jag vill bara vara säkert att fast jag inte tror på det blir inte utnyttjad av honom . Jag är svenskmedborgare .

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Om ni gifter dig kommer din make att få uppehållstillstånd på grund av anknytning till dig. Ansökan måste alltid göras och beviljas från hemlandet, dvs. även om ni gifter er här måste han åka hem medan Migrationsverket beslutar om hans uppehållstillstånd.

De första två åren kommer han enligt huvudregeln att få tillfälligt uppehållstillstånd. Detta kan förlängas med antingen ett nytt tillfälligt eller ett permanent uppehållstillstånd, men bara om ert förhållande fortfarande består.

Ett uppehållstillstånd kan dessutom alltid återkallas om utlänninge har fått det genom att medvetet lämna falska uppgifter.

Sofia LinderRådgivare