Uppehållstillstånd pga. familjeanknytning

Hej!

Min kille har gömt sig i Sverige efter att han har fått avslag på sin asylansökan för 5 år sedan, så hans asylprocessen gäller inte längre. Det är så att han har angett en falsk identitet och kunde då inte styrka sin identitet när han ansökte asyl. Men nu har han förnyat sitt gamla hemlandspass så han kan nu styrka sin riktiga identitet.

Jag och min kille träffades för 4 år sedan när jag fortfarande inte var myndig så jag kunde inte hjälpa honom då. Men när jag blev myndig flyttade vi tillsammans, alltså för 2 år sedan. Nu har vi också precis fått ett barn tillsammans och tänker ansöka om uppehållstillstånd för min kille här i Sverige. Jag är svenskt medborgare så barnet fick automatiskt svenskt medborgarskap.

Min fråga är:

1. Är det möjligt att min kille nu kan ansöka om uppehållstillstånd med anknytning till mig eller barnet med hans riktiga identitet?

2. Kommer han att få avslag eftersom han har angett falska uppgifter i hans tidigare asylprocessen? Eller kommer migrationsverket att ta hänsyn till barnet?

3. Spelar det någon roll i detta fallet om vi är gifta eller inte för att öka chansen att han får uppehållstillstånd?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Fråga 1; Efter 4 år slutar ett beslut om utvisning som huvudregel att gälla. Detta innebär att en ny asylansökan kan göras. Uppehållstillstånd pga. familjeanknytning måste som huvudregel ansökas om och beviljas före inresa i Sverige. Undantag från detta som skulle kunna tillämpas på er situation finns i 5 kap. 18 § 2 st. 5p. Utlänningslagen och innebär att din sambo har en stark anknytning till barnet (och dig) som är bosatt i Sverige och det skäligen inte kan krävas att han ska flytta för att ge in ansökan.

Enligt den tillfälliga lagen om begränsningar i möjligheten att få uppehållstillstånd är det endast anknytningsbestämmelsen i 5 kap. 3 § Utlänningslagen som tillämpas. Med denna kan din kille söka uppehållstillstånd med anknytning till ert gemensamma barn och om ni är sambos med anknytning till dig. Saker att tänka på är att tillfälliga lagen uppställer krav på att du kan försörja din kille och dig själv och har en bostad av tillräcklig storlek och standard för er (se 9 § 1 st.).

Kort svar: Han kan söka uppehållstillstånd med anknytning till er.

Fråga 2: Det ska i varje ärende göras en individuell prövning av omständigheterna i det enskilda målet. Detta innebär att han inte kan få avslag endast med hänsyn till felaktiga uppgifter i ett tidigare ärende. Observera dock att myndigheten får ta in uppgifter från ett tidigare ärende till det nya ärendet. Om de gör det måste denna information kommuniceras till din kille som i sin tur ska få tillfälle att yttra sig över informationen. Han kommer då få en chans att berätta varför han tidigare uppgivit felaktiga uppgifter. Denna information kan vägas in i hans trovärdighetsbedömning men kan som sagt i sig inte grunda ett avslag då det enda fallet ett avslag för anknytning kan ges mot medvetna oriktiga uppgifter är efter uppgivande av sådana uppgifter i den pågående processen för just det uppehållstillståndet ifråga (se. 5 kap 17 a § 1 p. Utlänningslagen).

Migrationsverket har i alla ärende där barn är inblandade skyldighet att ta hänsyn till barnet och barnets bästa enligt 1 kap. 10 § Utlänningslagen.

Fråga 3; Det spelar ingen roll om ni är gifta eller inte för din killes chanser att få uppehållstillstånd. Anknytningsbestämmelsen gör ingen skillnad på make/maka eller sambos. Så länge ni är sambos så har han samma chanser att få uppehållstillstånd med anknytning till dig.

Bästa hälsningar,

Sandra IbrahimRådgivare