FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut26/02/2023

Uppföljningsärende gällande servitut

Uppföljning av "Överskridande av servitut - Vad gäller?"(23/02/2023). Härskande fastighet har rätt att parkera sina kunders bilar på sitt servitut. Förrådsbyggnad & garage tillhör den tjänande fastigheten. Gräsmattan framför den ombyggda förrådsbyggnaden saknas servitut, men för att kunna parkera en bil på gräset måste man köra genom servitutet först. Men problemet är att härskande fastighetens ägare parkerar sina bilar på den plats där man skulle köra till gräsmattan. (1) Har härskande fastighet rätt att parkera 1-2 bilar på sitt servitut så att man inte kan nå och parkera på gräsmattan? (2) Har härskande fastighetskunder rätt att parkera framför garagedörren? Det är en olägenhet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ännu en gång vänder dig till oss på Lawline,

UTREDNING

Det är alltjämt jordabalken (JB) som blir tillämplig, men precis som anförts tidigare går det inte att finna några svar på den här typen av ganska snäva detaljfrågor i lagtexten. Återigen och som påpekats förut blir detta i praktiken en ren förhandlingsfråga mellan parterna. Det är avtalet som i mångt och mycket fäller avgörandet. Men oavsett vilket, jag har ett förslag. Se det nyligen utskickade mailet.

Vänligen,

Jacob BjörnbergRådgivare