FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt06/09/2019

Upphävande av faderskap till barn

Hej!

Jag och min sambo är separerade. Vi har ett barn som jag nu vet inte är mitt. Men eftersom jag har skrivit på faderskapsbekräftelse kan inte kommunen hjälpa till med att upphäva farderskapet. Vem ska jag vända mig till och hur går processen till steg för steg?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som gäller för faderskap till barn regleras i föräldrabalken (FB).

Upphävande av faderskap

Om en bekräftelse av faderskap gjorts och det senare visar sig att det är felaktigt ska rätten (alltså domstol) förklara att bekräftelsen saknar verkan (1 kap. 4 § tredje stycket FB). För att upphäva faderskapet ska du väcka talan om detta (3 kap. 1 § FB). Talan ska väckas i den ort där barnet bor (3 kap. 3 § FB).

Du ska alltså vända dig till tingsrätten i orten där barnet bor, och där väcka talan om upphävande av faderskap. I målet ska du bevisa att du inte är barnets far, och det ställs höga beviskrav. Att du inte är barnets far skulle kunna bevisas genom t.ex. ett DNA-test. Detta kan rätten förordna om, enligt lagen om blodundersökning mm. vid utredning av faderskap.

Hur går processen till?

Efter att du vänt dig till tingsrätten och lämnat in din stämningsansökan kommer denna skickas till din motpart, alltså barnet. Om barnet är underårigt får förmyndare eller god man föra talan åt hen (3 kap. 4 § FB). Ni kommer sedan kallas till en förberedelse där tingsrätten reder ut vad det handlar om och hur ni ställer er till det. Ni kommer även kunna sammanträda inför en domare. Då gås till exempel behovet av bevis igenom. Ibland kan domstolen avgöra mål på handlingarna, alltså enbart genom att titta på skriftliga bevis och andra handlingar. Detta kanske skulle kunna ske om ni har gjort DNA-test som bevisar att du inte är barnets far. Om det inte går kallas ni till huvudförhandling. Om du vill veta mer om hur hela den här processen går till finns det jättebra information om allting på Sveriges Domstolars hemsida.

Om du känner att du behöver mer hjälp är du välkommen att boka tid hos en av våra jurister. Det kan du göra här.

Jag hoppas att detta kan hjälpa dig! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare