Upphovsrätt - får man sälja egna varor med en annans bild på dem?

Hej! Jag planerar att starta ett eget företag, affärsiden är tshirts med olika bilder av konstnärer. Jag äger ej bilderna och undrar därför om det är lagligt att använda någon annans bilder på en produkt som man sedan säljer?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

För att ge dig ett tydligt svar behöver jag att göra några antaganden om den information som jag har utifrån din fråga. Utifrån informationen i din fråga tänker jag att du kommer använda vanliga fotografiska bilder och inte fotografiska verk. Vidare antar jag att bilderna som du vill använda redan är tillgängliga för allmänheten. Slutligen antar jag att upphovsrätten för bilderna fortfarande är giltig.

Får du använda en upphovsrättslig bild i näringsverksamhet?

Upphovsrättslagen (URL) ska användas i frågor om upphovsrättsligt material och skyddet uppstår automatiskt så fort en bild är tagen. Fotografer som har tagit en bild utan eftertanke får ett skydd som motsvarar upphovsrätten (49 a § URL). Man kallar det tekniskt för närstående rättigheter. Fotografer får en exklusiv rätt att både skapa kopior av sina bilder och att sprida kopior av bilderna (49 a § URL). Ingen annan än upphovsmannen får därmed skapa kopior av bilderna och sälja egna produkter med bilderna på varorna (2 § URL). Upphovsmän ska dessutom namnges och deras bilder får inte ändras på ett kränkande sätt (3 § URL). Denna rätt gäller i 50 år efter att bilden har skapats av fotografen (49 a § URL).

Vilka påföljder kan du drabbas av?

I värsta fall kan du straffas för upphovsrättsligt intrång och då kan du inte hävda att du inte kände till reglerna om upphovsrätt (53 § URL). Straffet är böter, men du kan även få fängelsestraff i allvarliga fall (NJA 2017 s. 446). Straffet kan också kombineras med skadestånd (54 § URL). Utgångspunkten är all skada som uppstår ska betalas till upphovsmännen. Exempel på skador är förlorad försäljning, skador som drabbar upphovsmännens anseende och skador som uppstår på grund av ökade utgifter. Skadestånd kan även betalas för kränkning av upphovsmäns ideella rätt (se 3 § URL).

Avslutande ord och mina rekommendationer

Då jag har utgått ifrån den information som jag har kan jag inte ge dig ett fullständigt rättvisande svar. Jag kan dock säga följande. Du får inte använda någon annans upphovsrättsligt material i din egen näringsverksamhet. Du riskerar att få betala skadestånd och i värsta fall få böter, om du bryter mot upphovsrättslagen. I din situation skulle jag rekommendera att du kontaktar de fotografer vars bilder du vill använda för att inhämta ett samtycke eller ingå ett avtal. Om du vill använda gratisbilder på nätet måste du alltid säkerställa att du faktiskt får använda bilderna i näringsverksamhet och då bör du även namnge upphovsmannen.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du har ytterligare frågor om hur du kan gå vidare med din verksamhet. Du är alltid varmt välkommen att kontaktas oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare