Upphovsrätt vid sampling av musik

Hej! Jag har en fråga gällande rättigheter och liknande gällande musik. Om jag skulle ladda upp en låt på någon typ av streamingplattform med inslag av musik jag inte har licens för (alltså inte betalat för ett youtube beat) för att tjäna pengar på, vad skulle kunna hända? Det handlar inte om några stora summor, endast hundralappar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Som jag förstår din fråga så skapar du egen musik men blandar in inslag från musik andra människor har skapat. Jag utgår i mitt svar från att den musik du använder är upphovsrättsligt skyddad.

Din fråga aktualiserar s.k. ”sampling”, alltså att ta del av någons musikaliska verk och jobba in det i sitt eget verk. Musikaliska verk skyddas enligt 1 kap. 1 § p. 3 URL. De ekonomiska rättigheterna till verket är fastställda i 1 kap. 2 § URL, där framgår att upphovsrätten innefattar en uteslutande rätt att framställa exemplar av verket och att göra det tillgänglig för allmänheten. Ordalydelsen här ger att det inte utgör ett upphovsrättsintrång att sampla musik, så länge du inte offentliggör den för allmänheten. Om du däremot har för avsikt att göra din musik tillgänglig för allmänheten gäller nedanstående.

Frågan huruvida sampling är tillåtet eller inte ställdes på sin spets i målet C-476/17 Pelham som avgjordes av EU-domstolen. EUD konstaterade att sampling utgör ett konstnärligt uttryck som omfattas av friheten för konsten, men att även att sampling utgör ett delvist mångfaldigande av verket. Huruvida sampling är tillåtet eller ej utan originalverkets upphovsmans tillstånd får avgöras beroende på hur stor del av det egna verket som består av samplat material. Det ska här noteras att huruvida personen som samplar musiken har vinstintresse eller inte spelar mycket stor roll. Det faktum att du gör detta i vinstsyfte talar med styrka för att ett intrång har skett i upphovsmannens upphovsrätt, om däremot inget vinstintresse finns så ligger det längre bort att anse att ett intrång har skett, detta gäller oavsett om den potentiella vinsten är stor eller liten. Jag skulle därför råda dig att vara mycket försiktig med hur du väljer att sampla musik om du sedan har för avsikt att göra ditt musikaliska verk tillgängligt för allmänheten.

Jag hoppas detta utgjorde svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Gustav OtteboRådgivare