Upphovsrättsligt intrång

Hej.

Jag lade ut en bild på hemsidan som jag fick från min leverantör. I september fick jag ett brev från ett företag i USA som har använt en tysk advokat som ombud, där jag var tvungen att betala cirka €2000 för att jag inte hade tillstånd från ägaren. Jag betalade den, tog bort bilden från hemsidan och trodde att allting var ok. Nu innan jul fick jag ytterligare ett brev där dom upptäckt att bilden fortfarande fanns kvar. Jag sökte igenom mitt webbhotells server och fann att bilden fanns där. Däremot är den borta på min hemsida Jag tog genast bort den där också. Nu vill dom ha nästa €4000 pga av det. Hur ska jag agera? De vill ha ett svar senast den 12 januari. Driver ett AB och är helt själv och vet inte vad jag ska göra eller vända mej för att få hjälp, Jag vill få ett slut på det här och tycker det är fruktansvärt mycket pengar de begär. Orkar snart inte. Jag har hela deras brev att skicka via mejl

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Upphovsrätt

Anledningen till kraven på betalning är (vad jag utgår ifrån de angivna uppgifterna) att bilder är skyddade av upphovsrätt (1 § upphovsrättslagen). Detta innebär att man som innehavare av upphovsrätten har ensamrätt till att använda bilden, med undantag för tex privat bruk (2 § upphovsrättslagen). Om man gör intrång i någon annans ensamrätt kan man därför bli skyldig att betala skälig ersättning för intrånget. Är man därtill oaktsam eller använder bilden uppsåtligt så kan man därutöver också bli skyldig för ytterligare skada som intrånget medfört (54 § upphovsrättslagen). Eftersom det utåt sett har verkat som att du har förbisett att ta bort bilden helt och hållet finns det grund för att hävda i vart fall oaktsamhet och därav den högre summan vid detta krav.

Vad kan du göra?

Först och främst kan du alltid inleda med att förklara misstaget och att du inte har avsett att ha den kvar. I detta led kan det vara bra att ta hjälp av ett juridiskt ombud. Skulle det inte leda till någon förlikning/ jämkning av summan kan du tillsammans med ditt juridiska ombud kolla vidare på om det finns någon anledning till att ta saken vidare till domstol med grunden att summan inte är skälig. Detta är dock svårt för mig att, utan närmare uppgifter, bedöma. Det ska dock nämnas att den summa du nämner inte i sig är oskälig eller osedvanligt stor. I de flesta fall bör det därför vara bättre att betala summan för att slippa processkostnader m.m.

Om du betalar kravet är nästa fråga huruvida du kan kräva din leverantör på skadestånd. En förmögenhetsskada är en skada som innebär en ekonomisk förlust. Man skiljer mellan allmänna förmögenhetsskador och rena förmögenhetsskador. En allmän förmögenhetsskada är en ekonomisk förlust som är en följd av en person- eller sakskada. En ren förmögenhetsskada är däremot en ekonomisk skada som inte är en följd av att någon har drabbats av en person- eller sakskada (1 kap. 2 § skadeståndslagen). Det är således fråga om en ren förmögenhetsskada i ditt fall. Enligt skadeståndslagen kan man endast få ersättning för rena förmögenhetsskador om skadan har orsakats genom brott (2 kap. 2 § skadeståndslagen). Den som av oaktsamhet orsakar en ren förmögenhetsskada för en kontraktspart kan dock också bli ansvarig för den.

I ditt fall har du ett avtal med din leverantör. Beroende på de närmare omständigheterna finns det möjlighet att argumentera för att han/hon var oaktsam när han/hon gav dig bilden för publicering. Det bör dock krävas att leverantören gav dig bilden i syfte att du skulle använda den på din hemsida. Resultatet av att styrka oaktsamhet från leverantören är således att du kan vända dig gentemot denne för att få så kallad regressrätt, det vill säga kräva tillbaka de pengar som du har fått betala till upphovsrättsinnehavaren.

Sammanfattning

Du har gjort dig skyldig till upphovsrättsligt intrång, vilket gör att du nu blir krävd på ersättning. Det första du kan göra är att ta kontakt med din motpart och förklara misstaget för att förhoppningsvis nå en förlikning. Eventuellt, beroende på de närmare omständigheterna, kan det vara möjligt för dig att sedan kräva tillbaka det du har betalat som skadestånd från din leverantör. Detta bör dock kräva att leverantören gav dig bilden i syfte att den skulle användas på hemsidan. Det kan vara bra att ha hjälp av ett juridiskt ombud och för detta kan jag varmt rekommendera en av våra duktiga jurister hos Lawlines juristbyrå. Om du är intresserad av detta eller om du har några frågor om mitt svar får gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare