Upplåtelse av hyresrätt och bostadsrätt

Min dotter har en bostadsrätt som nu är för liten och vi har en hyresrätt 3a. Kan man byt låna lägenheter medan hon letar större lägenhet.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Jag tolkar din fråga som att ni ska flytta in i dotterns lägenhet och att dottern flyttar in i er lägenhet medan dottern söker nytt boende. Reglerna kring hyresrätter och bostadsrätter skiljs åt och därmed kommer jag förklara dem var för sig nedan. Vad det handlar om är att ni kommer hyra, eller i vart fall upplåta, varandras lägenheter till varandra.

När det kommer till er lägenhet, hyresrätten, blir 12 kapitlet Jordabalken tillämplig. Enligt 12:39 måste hyresvärden godkänna en andrahandsuthyrning eller upplåtande i andra hand. Det innebär helt enkelt att för att er dotter ska få hyra er lägenhet krävs att hyresvärden kontaktas och godkänner henne som hyresgäst.

Gällande bostadsrättslägenheten blir bostadsrättslagen tillämplig. Enligt 7:10 är det bostadsrättsföreningens styrelse som måste godkänna upplåtelsen.

I båda fallen får hyresgästen och bostadsrättsinnehavaren trots ett nekande av hyresvärd eller styrelse hyra ut om ni väljer att gå vidare till hyresnämnden och där får bifall. Sådant bifall från hyresnämnden ska ges exempelvis om det saknas befogade skäl för hyresvärden eller styrelsen att neka. Det är svårt för mig att sia om huruvida skäl för nekande finns eller inte men ett exempel på skäl kan vara att det finns betalningsanmärkningar eller andra ekonomiska svårigheter.

Mitt råd är alltså att ta kontakt med hyresvärden respektive styrelsen för att höra hur de ställer sig inför en andrahandsuthyrning.

Mikael JonassonRådgivare