Upprepade förseningar att betala årsavgift till bostadsrättsförening

Hej, hur många återkommande gånger kan en bostadsrättshavare inkomma med försenad betalning för att bostadsrättsföreningen ska vara berättigade att säga upp bostadsrätten? Finns det något lagrum som styrker detta? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag uppfattar din fråga enligt följande; hur många gånger kan kan en bostadsrättshavare av en bostadslägenhet betala årsavgiften för sent innan hen kan sägas upp till avflyttning?

I mitt svar kommer jag att hänvisa till lagstiftning i bostadsrättslagen.

Allmänt om bostadsrättsföreningens rätt att ta ut avgift

En bostadsrättsförening har rätt att ta ut en årsavgift av bostadsrättshavaren (7 kap. 14 § BRL). Det här innebär att bostadsrättshavaren har en skyldighet att betala en årsavgift till bostadsrättsföreningen. Ifall att bostadsrättshavaren inte betalar årsavgiften kan föreningen säga upp bostadsrättshavaren till avflyttning, om vissa förutsättningar uppfylls. Det här kallas att bostadsrättslägenheten är förverkad.

Förutsättningar för att bostadsrättshavaren ska kunna sägas upp till avflyttning

En utgångspunkt är att bostadsrättslägenheten är förverkad om bostadsrättshavaren inte betalar årsavgiften inom en vecka efter förfallodagen (7 kap. 18 § 1 a BRL). Bostadsrättsföreningen måste även säga upp bostadsrättshavaren innan hen betalar årsavgiften (7 kap. 21 § BRL). Bostadsrättsföreningen måste alltså vara aktiv för att kunna säga upp en bostadsrättshavare.

Det finns fall då bostadsrättshavaren ändå inte kan skiljas från bostadslägenheten, även om bostadsrättsföreningen sagt upp bostadsrättshavaren till avflyttning. Det här gäller bl.a. om betalning sker inom tre veckor från det att bostadsrättshavaren underrättats om möjligheten att få tillbaka lägenheten efter uppsägning (7 kap. 23 § BRL). Möjligheten gäller dock inte om bostadsrättshavaren vid upprepade tillfällen åsidosatt sin skyldighet att betala årsavgiften och det skett i en så hög grad att bostadsrättshavaren inte skäligen bör få behålla lägenheten (7 kap. 23 § 3 st. BRL). Hur många gånger som krävs för att det här ska bli aktuellt är upp till domstolen att bedöma, det framgår således inte av något lagrum.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis kan konstateras att det för att kunna säga upp en bostadsrättshavare till avflyttning pga. flertalet försenade betalningar av årsavgiften krävs att:

  1. varje betalning av årsavgiften ska varit försenad med en vecka
  2. bostadsrättsföreningen måste säga upp bostadsrättshavaren innan hen betalar årsavgiften
  3. bostadsrättshavaren vid flera tillfällen åsidosatt sin skyldighet att betala årsavgiften i sådan grad att hen inte skäligen bör få behålla lägenheten. Hur många gånger som krävs avgörs av domstolen.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att åter höra av dig till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar

Klara LindblomRådgivare