Uppsagd från provanställning - rätt till lön under anställningsintervju?

Hej! Har jag rätt till lön om jag åker på anställningsintervju när jag är uppsagd från min provanställning? Hittade något om det i LAS men fick bakläxa av arbetsgivaren.//Anders

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Provanställning regleras i 6 § LAS. I paragrafen står inte så mycket mer än att prövotiden får vara högst sex månader och att den kan avbrytas av någon av parterna. Som huvudregel saknar en provanställning uppsägningstid. Då gäller istället att arbetsgivaren ska meddela arbetstagaren 14 dagar i förväg om att provanställningen kommer att upphöra (31 § LAS). Enligt kollektivavtal kan du dock ha rätt till uppsägningstid.

Om din anställning är en tillsvidareanställning som börjar med en slags prövotid (inte samma sak som provanställning) gäller istället de vanliga reglerna för uppsägning och uppsägningstid enligt LAS. Då har du rätt till en månads uppsägningstid enligt 11 § 1st. LAS. Det bör framgå av ditt anställningsavtal vilken av dessa anställningsformer du har.

Anledningen till att frågan om du har uppsägningstid eller inte är viktig, är för att förmånen att få lön under tiden man åker på anställningsintervju enbart gäller om man har uppsägningstid. Detta regleras i 14 § 2st. LAS.

Vänlig hälsning,

Caroline OravaRådgivare