Uppsagd på felaktiga grunder

Hej! Jag blev avstängt från jobbet på grund av falska påståenden, lögner från flera kollegor. Nu utreder HR att jag har samarbetssvårigheter i gruppen. Vilka steg jag kan göra i detta fall? Vad jag kan anmäla och till vem? De skadar rykte. Jag har inte tillgång till min arbetsdator därför kan jag inte göra tillbud att mina kollegor förtalat mig.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du har blivit uppsagd och att du anser att grunderna är felaktiga. För att besvara din fråga ska jag hänvisa till lagen om anställningsskydd (LAS).

För att en arbetstagare ska sägas upp måste det finnas sakliga grunder - antingen på grund av arbetsbrist, eller personliga skäl (LAS § 7). En uppsägning på felaktiga grunder kan ogiltigförklaras på yrkande av arbetstagaren (LAS § 34 st 1). Dessutom kan arbetstagaren kräva skadestånd (LAS § 38).

I ditt fall rekommenderar jag att du vänder dig till en jurist om du anser att du har blivit uppsagd på felaktiga grunder, alternativt att du vänder till facket. Du kan även på egen hand lämna in en stämningsansökan till Arbetsdomstolen.

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Samer MajidRådgivare