Uppsägning av andrahandskontrakt

Hej

Jag och min flickvän hyr i andrahand med ett kontrakt på bestämd tid, enligt kontraktet ska vi bo där till september men nu har vi fått möjlighet till ett förstahandskontrakt i en annan lägenhet och skulle vilja flytta. Vi anser att vi har 3 månader uppsägningstid då inget är bestämt, han anser vi ska betala hyra till september vilket vi inte går med på, vi kollade då på avtalet och hittade osäkra delar i avtalet.

För det första så finns en kolumn med godkännande från fastighetsägare/hyresnämnd denna är ej underskriven och vi har inget annat bifogat material om ett godkännande ( I avtalet står att godkännande måste finnas för avtalet ska vara giltigt)

Sedan hade han som hyrde ut ingen kopiator så han skrev ut 2 avtal som är identiska som sedan skrevs under detta innebär att vi har varsitt "original" av avtalet.

Så för att avtalet ska vara giltigt måste vi ha en kopia av fastighetsägarens/hyresnämndens godkännande?

och är det tillåtet att skriva avtal som 2 "original" istället för att ta kopia på originalet?

Lawline svarar

Hejsan!

Tack för att ni vänder er till Lawline!

Som jag förstår så har ni ett kontrakt på en andrahandslägenhet som sträcker sig flertalet månader framöver. Som hyresgäst har man alltid rätt till tre månaders uppsägningstid, oavsett om det är avtalat om en längre tid, detta enligt 12 kap. 5 § jordabalken. Att avtalen är två originalkopior utgör ingen skillnad för er uppsägningstid, då denna regel är tvingande för hyresvärden, som inte kan ändra villkoren till det sämre för hyresgästen. Detta innebär att man inte kan avtala bort de regler som finns i lagstiftningen.

Kolla gärna Hyresnämndens hemsida för mer information!
http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/Hyrestid-och-uppsagningstid/

Hoppas att detta var till hjälp för er!

Med vänlig hälsning,

Emilia HallbergRådgivare