Uppsägning av behovsanställd

Hej, jag har en fråga gällande s.k. behovsanställning. Jag har en person som har en sådan på en förskola. Hon är obehörig i så måtto att hon inte har utbildning. Nu har förskolan tagit in en helt ny person som inte heller har utbildning och alltså inte är behörig. Den personen har nu direkt fått anställning på s.k. schemarad. Är det tillåtet att göra så?

Lawline svarar

Hej,

Tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Såsom jag uppfattar din fråga, är en s.k. behovsanställning en form av provanställning. En provanställning får vara i max 6 månader, och lämnar inte arbetsgivaren besked om att provanställningen har löpt ut inom prövotidens utgång övergår provanställningen i en tillsvidareanställning (6 § stycke 1-2 Lagen om anställningsskydd (LAS)). Dock om inte något annat har avtalats får en provanställning avbrytas även före prövotidens utgång (6 § stycke 3 LAS).

Det finns inte några rättsliga prövningar av arbetsgivarens skäl för att inte låta en provanställning övergå i en tillsvidareanställning enligt LAS. Däremot kan åtgärden angripas med stöd av andra rättsliga instrument som diskrimineringslagen (DL) och lag om medbestämmande i arbetslivet (MBL).

Då det inte står de specifika omständigheterna i frågan kan jag inte gå vidare i DL eller MBL för att ta reda på om någon överträdelse kan ha inträffat.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline

Vänliga hälsningar,

David AlmRådgivare