Uppsägning av hyresavtal vid kontraktsbrott

Om min inneboende missköter sig, gäller fortfarande de tre månader uppsägning?

Lawline svarar

Hej och tack för att din fråga!

I förhållandet mellan dig och din inneboende är du att betrakta som hyresvärd och din inneboende som hyresgäst. I detta förhållande är bestämmelserna i 12 kap. jordabalken (JB), ofta kallad hyreslagen, tillämpliga.

Precis som du uppmärksammat gäller vanligtvis en uppsägningstid på tre månader om du hyr ut din bostad på obestämd tid, detta framgår i 12 kap. 4 § första punkten JB. Dessutom ska uppsägningen göras skriftligen om hyresförhållandet mellan er varat i längre än tre månader vilket framgår av 12 kap. 8 § JB.

Det finns emellertid omständigheter då du inte behöver iaktta tre månaders uppsägningstid utan istället kan säga upp avtalet med omedelbar verkan (12 kap. 6 § första stycket JB). Dessa omständigheter stadgas i 12 kap. 42 § JB. Observera att du i många fall behöver meddela din hyresgäst innan uppsägning för att hen ska ges möjlighet till rättelse. Skulle misskötseln vara av allvarlig grad kan du säga upp avtalet utan att först meddela hyresgästen (12 kap. 42 § fjärde stycket JB). Innan uppsägningen måste du dessutom meddela socialnämnden (12 kap. 25 § andra stycket JB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Oskar JohanssonRådgivare