Uppsägning av hyreskontrakt av lokal

Jag hyr ett rum i en lokal där hyrestiden var fr.om 2012-07-01 t.om 2012-09-30 med 3 månaders ömsesidig uppsägning. Om uppsägning uteblir förlängs kontraktet med 3 månader för varje gång. Vill nu säga upp kontraktet. Min fråga: om jag nu säger upp kontraktet 2013-05-31 när slutar kontraktet gälla?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

När det gäller uppsägning av hyresavtal får man vända sig till 12 kap. Jordabalken (JB), den hittar du https://lagen.nu/1970:994#K12
Dessa regler kan i vissa falla avtalas bort, men du som hyresgäst har alltid rätt att utnyttja reglerna vid en eventuell uppsägning.

I 4 § stadgas vilka uppsägningstider som gäller beroende på vilket sorts avtal man har och hur länge avtalet löper.
Eftersom det av din fråga inte riktigt framgår om rummet du hyr är för boende eller ska fungera som lokal.
Eftersom kontraktet förlängs med 3 månader om det inte sägs upp är det alltså det som är den avtalade tiden i kontraktet som nu gäller.
Av JB 12 kap 4 § 2 st. framgår att om hyrestiden är längst tre månader är uppsägningstiden 1 vecka. Detta gäller för bostadshyra.
Om hyrestiden är längre än 3 månader är uppsägningstiden också 3 månader. Även detta gäller för bostadshyra.
När det gäller dessa tidsangivelser är det kalenderveckor och kalendermånader som gäller.
I ditt fall där den avtalade hyrestiden är 3 månader bör således din uppsägningstid vara en vecka, om det gäller bostadshyra. Skulle du säga upp avtalet den 31/5 bör alltså uppsägningen träda ikraft den 10/6.

Skulle det gälla hyra av lokal är det uppsägningen om 3 månader som ni har avtalat i kontraktet det gällande. Till skillnad mot bostadshyra gäller nämligen den avtalade tiden. Då blir det alltså 3 månaders uppsägningstid och vid uppsägning den 31/5 bör uppsägningen träda ikraft den 1/9 samma år.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare