Uppsägning och avskedande enligt LAS

Hejsan Behöver lite hjälp här och jag får snart panik! Jag fick heltidsanställning på ett gatukök den 5/4 och blev uppsagd den 31/5 utan någon specifik anledning. Anledningarna var nästan påhitt för att bli av med mig. När chefen sa upp mig bad han om nycklarna och hörde inte av sig mer. Så ca 2 veckor senare skrev jag till honom att jag ska ha en månad betald uppsägningstid, men han vägrar ge mig det. Han säger att anledningen är för att jag inte jobbade under uppsägningstiden, detta trots att det var han som inte ville att jag skulle jobba. När jag iallafall sa till honom då 2 veckor efteråt att jag ska ha det skrev han att jag då kunde jobba dagen efter. Jag skrev så att det ska han säga till om direkt när han sa upp mig, inte 2 veckor efter. Löningen var den 15 juli och jag fick inget trots att jag har rätt till att få betalt under juni månad (min uppsägningstid). Nu kommer jag hamna i skuld för att jag inte har råd att betala några räkningar, jag får verkligen panik.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Det finns tre olika typer av anställningar; tillsvidareanställning, tidsbegränsad anställning och provanställning.

Tillsvidareanställning innebär att anställningsavtalet råder tills vidare, dvs. att anställningen inte har något slutdatum. Detta brukar i folkmun kallas för ”fast anställning”. Huvudprincipen i Lagen om anställningsskydd (LAS, se https://lagen.nu/1982:80 ) är att en anställning gäller tillsvidare om inget annat uttryckligen anges i anställningsavtalet (4 § LAS). En tillsvidareanställning behöver inte vara på heltid utan kan vara på t.ex. 50 % eller 75 %.
   En tillsvidareanställning upphör inte automatiskt vid någon särskild tidpunkt utan måste sägas upp, men enbart p.g.a. sådant som betraktas som saklig grund enligt LAS, vilket innebär arbetsbrist eller sådant som faller in under personliga förhållanden såsom samarbetssvårigheter, frånvaro, låg prestation, stöld eller social inkompetens (klarar inte av t.ex. kundkontakten som krävs i arbetet). Se 4 och 7 §§ LAS. Även om uppsägningen sker p.g.a. personliga skäl ska saklig grund föreligga för uppsägning. Innan en arbetsgivare säger upp arbetstagaren måste arbetsgivaren ha vidtagit åtgärder, måste ha varnat arbetstagaren innan, arbetsgivaren måste vara tydlig vad som gäller, t.ex. att om inte arbetstagaren bättrar sig så kan
det bli uppsägning. Saklig grund kan vara att det finns en prognos att arbetstagaren inte kommer sköta sig bättre i framtiden eller att det inte finns någon ledigt arbete att omplacera arbetstagaren till (7 § 2 st. LAS). Är det enstaka händelser såsom att arbetstagaren stjäl från arbetsplatsen eller kommer dit alkoholpåverkad så gäller tvåmånadersregeln i 7 § 4 st. LAS, dvs arbetsgivaren måste inom 2 månader  från att arbetsgivaren fick kännedom om arbetstagarens misskötsamhet uppmärksamma arbetstagaren om uppsägningen. Arbetsgivaren måste alltså ha tagit upp problemet tidigare och kan inte säga upp arbetstagaren för något som denne inte var beredd på. I bedömningen sakligt grund ingår t.ex. arten på misskötsamheten, anställningstidens längd, befattningen, tidigare misskötsamhet, arbetagarens personliga förhållanden, arbetsgivarens handlande att undvika uppsägning och möjligheter till omplacering. T.ex. har man en befattning med stort ansvar/förtroende, t.ex. kassahantering så har man högre krav på sig till skillnad ifrån om man ligger i skilsmässa då det anses mer förståeligt att man missköter sig.
   En arbetsgivare som vill säga upp eller avskeda en arbetstagare p.g.a. personliga skäl ska underrätta arbetstagaren om detta i förväg, minst två veckor vid uppsägning och minst en vecka vid avskedande. Är arbetatagaren med i facket ska arbetsgivaren samtidigt varsla den lokala arbetstagarorganisationen (30 § LAS). När det inte gäller personliga skäl har inte arbetstagaren rätt till underrättelse.
    En uppsägning ska vara skriftlig (8 § LAS) och arbetsgivaren är skyldig att uppge grunden till uppsägningen (9 § LAS).
   En tillsvidareanställd har alltid rätt till en månads uppsägningstid (11 § LAS), och har även rätt till lön under
uppsägningstiden även om arbetstagaren inte får några arbetsuppgifter alls (12 § LAS).

Om en arbetstagare grovt åsidosätter sina åligganden gentemot arbetsgivaren kan denne också avskedas, vilket innebär att anställningen avslutas omedelbart, dvs. utan uppsägningstid (18 § LAS). Även då gäller tvåmånadersregeln (18 § 2 st. LAS). Exempel på grovt åsidosättande kan vara att man startar upp en konkurrerande verksamhet, misshandlar någon eller förskingrar pengar. Brott på arbetsplatsen bedöms strängare än brott utanför arbetsplatsen, men kan brottet utanför arbetsplatsen påverka verksamheten kan det bedömas strängare, t.ex. en kassaansvarig som stjäl.

Tidsbegränsad anställning får avtalas i fyra olika fall (5 § LAS):

1. Allmän visstidsanställning (timanställning)
2.Vikariat
3.Säsongsarbete
4. Arbetstagare som är över 67 år

Om en arbetstagare under en femårsperiod varit anställd i allmän visstidsanställning eller som vikarie i sammanlagt mer än två år övergår anställningen till en tillsvidareanställning (5 § 2 st. LAS).

En tidsbegränsad anställning upphör vid anställningsavtalets utgång, dvs. det kan inte sägas upp, inte ens p.g.a. arbetsbrist, arbetstagaren måste då ha gjort någonting brottsligt för att avskedas (4 § 2 st. och 18 §§ LAS). Om en tidsbegränsad anställning inte kommer att förlängas ska arbetstagaren få besked om detta minst en månad före anställningens utgång. En förutsättning för detta är dock att arbetstagaren måste ha varit anställd mer än tolv månader under de tre senaste åren (15 § LAS). Beskedet ska vara skriftligt (16 § LAS).

Provanställning kan avtalas för en period på högst 6 månader. Vill inte arbetsgivaren att anställningen ska fortsätta efter prövotiden har löpt ut måste arbetsgivaren lämna besked om detta senast prövotiden gått ut, annars övergår provanställningen till en tillsvidareanställning. Dock får en provanställning avbrytas omedelbart även före prövotiden gått ut om inget annat avtalas, utan att särskilt skäl måste
anges. (6 § LAS).

Om en arbetstagare sägs upp utan saklig grund, skall uppsägningen förklaras ogiltig på yrkande av arbetstagaren (34 § LAS). Det kan utdömas skadeståndtill arbetstagaren, ekonomiskt eller allmänt (för kränkningen)  (38 § LAS).

Så beroende vilken typ av anställning så har du olika rättigheter. Hoppas mitt svar har varit till hjälp och att du kan få ordning på problemen. Jag råder dig att lämna denna information om rättsläget till chefen och ange att du går till domstol om ni inte löser det sinsemellan.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare