Uppsägning på grund av arbetsbrist

Hej, Jag har nyligen blivit uppsagd pga arbetsbrist av min arbetsgivare. På min enhet skulle 4 tjänster bort, jag har arbetat i 28 år och samtliga som är kvar har kortare anställningstid. Som orsak angavs brist på kompetens för de möjliga tjänster som återstod, trots min egen uppfattning om kompetens. Ingen möjlighet gavs heller för den sk sexmånadersfristen att lära sig de återstående momenten. Till detta kommer att den lokala fackklubben godkänt avsteg från LAS-åren. Finns någon möjlighet för mig att bestrida detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga. Den gällande lagstiftningen rörande uppsägning på grund av arbetsbrist är precis som du själv nämner i frågan Lag (1982:80) om anställningsskydd, LAS.

Vid uppsägning på grund av arbetsbrist är arbetsgivaren skyldig att iaktta turordningsreglerna i artikel 22§ LAS. Det är viktigt att direkt påpeka att paragrafen är semidispositiv och reglerna kan därför åsidosättas av gällande kollektivavtal. Det som regleras i kollektivavtalet får dock inte strida mot god sed på arbetsmarknaden eller mot diskrimineringsreglerna.

Huvudregeln säger dock att den som anställdes sist är den som skall gå först vid denna typ av uppsägning. Har två arbetstagare samma anställningstid så tittar man på ålder, högre ålder ger företräde. Om arbetsgivaren har högst 10 anställda kan två personer undantas från ordningen.

Vidare anges i paragrafens tredje stycke att om en arbetstagare endast kan behållas av arbetsgivaren genom omplacering så krävs det att man har tillräckliga kvalifikationer för det fortsatta arbetet. Den anställde anses vara tillräckligt kvalificerad för de nya arbetsuppgifterna om det inte tar mer än sex månader att lära sig arbetet.

Om det är tydligt att du blivit uppsagd trots att det finns andra anställda med kortare anställningstid så måste det kunna fastställas att du har tillräckliga kvalifikationer för det fortsatta arbetet.

I domen (2011 nr 5) anges följande:”Kravet på tillräckliga kvalifikationer betyder enligt lagförarbeten och fast praxis i Arbetsdomstolen inte annat än att arbetstagaren ska ha de allmänna kvalifikationer som normalt ställs på den som söker det arbete det är fråga om”.

”……arbetsgivaren måste pröva om den arbetstagare som står överst i turordningen har tillräckliga kvalifikationer för ett tilltänkt arbete. Detta gäller trots att en annan arbetstagare, med sämre turordning, måhända skulle kunna utföra arbetet bättre”.

Här måste man därför mer i detalj titta på de skäl din arbetsgivare angett som ”brist på kompetens”. Vilka kvalifikationer kräver din arbetsgivare? Vilka kvalifikationer har de arbetstagare som fått stanna trots kortare anställningstid?

Du kan alltid bestrida en uppsägning och jag råder dig därför att ta kontakt med din fackförening eller med annat juridiskt ombud. Om det är din egen fackförening som ”godkänt avsteg från LAS-åren” anser jag även att du skall be om en förklaring till detta.

Hoppas att detta hjälper dig på vägen.

Med Vänlig Hälsning

Emily TepplerRådgivare