Uppsägning vid sjukskrivning

Hej, jag har varit sjukskriven nu i två veckor och har sökt andra jobb under tiden för att jag tycker att mitt arbete är för tungt. Nu har jag fått svar från ett annat jobb och jag undrar om jag har rätt att säga upp mig från mitt nuvarande jobb när jag fortfarande är sjukskriven. Jag har två veckors sjukskrivning kvar och min uppsägningstid är två veckor. Har jag rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!
I mitt svar utgår jag från att du är anställd i allmän eller enskild tjänst vilket gör lagen om anställningsskydd (LAS) tillämplig här. LAS är en tvingande minimilagstiftning som gäller till arbetstagarens förmån. Detta innebär att LAS gäller i de fallen inget annat är avtalat. Vidare innebär detta att en arbetsgivare i ett anställningsavtal inte får komma överens om något som är sämre än vad arbetstagaren är berättigad till enligt lagen.

Huvudregeln är enligt 4 § LAS att en anställning ingås tillsvidare och att uppsägningstiden är en månad, 11 § LAS. Här har däremot du och din arbetsgivare kommit överens om två veckors upsägningstid, se 4 § LAS. Att du är sjukskriven har ingen betydelse och du kan säga upp dig oberoende av denna.

Bästa hälsningar

Isabella WidjestrandRådgivare